Hver tredje CRM-løsning er SaaS-baseret i 2012

Om tre år vil 30 procent af virksomhedernes nye CRM-løsninger køre efter Software as a Service-modellen, forudser Gartner.

Artikel top billede

Især callcenterbranchen vil tage CRM på SaaS til sig, mener Gartner.

Analysehuset Gartner forudser, at 30 procent af alle nye applikationer og kundeløsninger i form af CRM-systemer kører efter SaaS-modellen i 2012.

Det vil ske, fordi der er store besparelser at hente i SaaS-modellen, hvor funktioner leveres og afvikles online. Samtidig er implementeringen af systemerne langt lettere og mindre omkostningstung.

Gartner mener, at der er mellem 25 og 40 procent besparelse at hente på CRM-programmer som SaaS.

En stor del af besparelserne vil være resultatet af, at virksomhederne bliver mindre afhængige af de store eksterne service providere, de såkaldte ESP'er, som kommer til at spille en mindre rolle, når virksomheden kører efter SaaS-modellen.

Lavinen vil rulle

Faktisk var det mindre end ti procent af de virksomheder, der i 2007 og 2008 gennemførte de 100 største SaaS-projekter, der havde brug for at involvere en stor systemintegrator eller havde behov for ekstern konsulenthjælp i det hele taget.

Dermed aftager ESP'ernes rolle med hensyn til design, analyse og drift af CRM-processerne, mener Gartner.

"Efterhånden som brugen af SaaS til CRM stiger, vil ESP'erne få mindre indflydelse på CRM-processerne," siger Michael Maoz, som har titel af vice president og distinguished analyst hos Gartner.

Lavinen af SaaS-løsninger ruller imidlertid først for alvor, når en række af de helt store virksomheder har referenceprojekter at vise frem for omverdenen, mener Maoz.

SaaS-leveret CRM vil vokse hurtigst i call-centerbranchen, med mere end 20 procent om året til 2012.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job