Den Blå Avis har stået pivåben i 14 dage

Alle e-mail-informationer på Den Blå Avis har i 14 dage ligget frit tilgængelig for spam-robotter.

Artikel top billede

Godt 400.000 e-mail-adresser og tilhørende telefonnumre har ligget frit tilgængelig for spam-robotter siden 3. december.

Robotterne har således kunnet samle oplysninger om samtlige annoncører på Den Blå Avis i 14 dage.

"E-mail-adresser og telefonnumre har ligget fuldstændig blottet," fortæller en sikkerhedsekspert.

I praksis betyder det, at brugerne af Den Blå Avis har en større risiko for, at spam-mængderne i deres elektroniske postkasser vil blive forøget.

"Der har været tale om en almindelig 'mailto-funktion', som ikke gør noget for at maskere e-mail-oplysningerne. Alle annoncøroplysningerne kan blive trawlet af spam-robotter, der fra hovedsiden kan søge alle undersider og derved indsamle oplysningerne. Det er meget enkelt," forklarer sikkerhedsekspert i CSIS Peter Kruse om den tekniske baggrund for indsamlingen af oplysninger.

"God kutyme er, at man vikler adresserne ind i et JavaScript, og derved lukker for spam-robotterne," siger han.

Dybt kritisabelt

Tidligere har Den Blå Avis taget penge for at vise kontaktoplysninger på en annonce, men 3. december åbnede firmaet for annoncerne.

Det betød, at alle kontaktoplysninger på annoncerne blev gratis og frit tilgængelige indtil i går.

Den gode kundeservice med gratis annonceinformation er dog blevet overskygget af, at der ikke har været lukket for oplysningerne overfor spammerne.

"Det er naturligvis særligt kritisabelt, når man som serviceleverandør eksponerer kundernes e-mail adresser uden deres viden eller accept," lyder det fra sikkerhedsekspert Peter Kruse.

DBA erkender problem

En af de kendte metoder til at indsamle e-mail-adresser, der kan misbruges til spam-post, er ved at bruge robotter til at crawle websider for de såkaldte 'mailto-henvisninger'.

Det er netop denne fremgangsmåde, spammerne har haft mulighed for at anvende, på Den Blå Avis.

Den Blå Avis: Vi skulle nok have brugt lidt mere tid

Den Blå Avis erkender, at der har været et problem, men fortæller samtidig, at der nu er lukket for robotter.

"Vi burde nok have forudset, at dette kunne blive et problem," erkender Søren Holm, der er forretningsudvikler hos Den Blå Avis.

"Man kan altid være bagklog, men vi skulle nok have brugt lidt mere tid på at dæmme op for denne problemstilling, før vi åbnede for de gratis annoncer."

Søren Holm, er det rigtigt, at 400.000 e-mailadresser har været tilgængelige for spam-robotter i de sidste 14 dage?

"400.000 er nok højt sat, for der er dubletter, og flere annoncer har ikke en e-mail-adresse, men ellers er det korrekt," siger Søren Holm.

Han vil dog ikke give et andet bud på, hvor mange adresser, der har været blottet. Den Blå Avis vil derimod gerne fortælle, at problemet er elimineret.

"I går lukkede vi hullet via et JavaScript, der bryder e-mail-adresserne op i små bidder, så de ikke er læselige for spam-robotter," siger han og forsikrer, at Den Blå Avis vil holde øje med problemstillingen i fremtiden.

Vil I oplyse jeres kunder om problemet, og hvad skal jeres brugere, der oplever forøgede spam-mængder, gøre?

"Vi oplyser ikke yderligere, men henviser til vores kundesupport, der kan rådgive om, hvordan man kan gardere sig mod spam," siger Søren Holm.

Den Blå Avis mener dog ikke, at problemet er så stort.

Firmaet oplyser, at det i sidste uge havde over 745.000 brugere forbi domænet, men kun fik 10 konkrete henvendelser til support-afdeling angående spam.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil