Artikel top billede

Hugh Scholaert, der er regional group president i Aastra Telecom, ser det som en fordel, at Microsoft intensivt har markedsført kommunikationsløsninger under unified communications-begrebet. Foto: Aastra Telecom (Foto: Alle Rechte vorbehalten. Werk lt. Paragr 2 UrhG; honorarfrei fuer die Presse bei Berichterstattung ueber DeTeWe. Kein Verkauf, Verleih oder Einspeisung in Bilddatenbanken. Rueckfragen: 030 4435 9999. / Bernd Lammel)

Unified communications - endnu et buzzword?

Løsningerne inden for unified communications har været der længe, men med Microsofts indtrængen på markedet er selve begrebet slået igennem, vurderer internationalt navn i branchen.

Når virksomheder binder deres kommunikationsformer sammen i én samlet løsning, hedder det unified communications. Sådan hedder det i hvert fald nu, men der er intet nyt under solen. Det mener Hugh Scholaert, der er regional group president i canadiske Aastra Technologies, som også har en dansk afdeling.

"Der er ikke noget gennembrud for unified communications lige nu. Det er en stor markedsføringskampagne fra Microsoft. På samme måde som Cisco lancerede VoIP," fortæller Hugh Scholaert

Han repræsenterer selv et firma, som globalt leverer unified communications-løsninger til såvel mindre virksomheder som større virksomheder.

Ifølge Hugh Scholaert er begrebet unified communications slået igennem på grund af de enorme summer, som Microsoft ofrer på området, efter firmaet har lanceret Office Communications Server. En softwarepakke, der leverer en samlet kommunikationsløsning til erhvervslivets større virksomheder.

Ser du unified communications som et buzz word?
"Ja, det gør jeg. Det er det samme med analytikere, der hvert år kommer med et akronym på tre bogstaver. De forudser en enorm omsætning af det her produkt, men det sker ikke. Konklusionen er, at det er et buzz word skabt af markedsføring," siger Hugh Scholaert

Selve de tekniske løsninger har været på markedet igennem længere tid, påpeger han.

"Mange af egenskaberne i unified communications, vi ser i dag, har eksisteret i mange år, men det handler om, hvordan det bliver bundet sammen og markedsført," siger Hugh Scholaert.

Det glæder ham, at Microsoft har meldt sig på banen med Office Communications Server, fordi firmaet får skabt enorm opmærksomhed omkring kommunikationsløsninger til erhvervslivet. Og det vil også smitte af på hans eget firma, forudser han.

Regnskabstal afgør skæbnen

Når Hugh Scholaert ikke mener, at vi har set et specielt gennembrud inden for unified communications nu, rejser det spørgsmålet, om det bare er varm luft, eller om det bliver meget efterspurgte ydelser?

"Det, der tæller, er, hvad du gør med det. Vi så med Cisco inden for VoIP, at det var det, de gjorde, der talte. Der vil ikke ske noget, med mindre de her værktøjer gøres relevante for en virksomhed ved at kunne forbedre deres omsætning eller effektivitet," siger Hugh Scholaert.

Og han understreger, at det netop er de parametre, virksomheder skal vælge deres kommunikationsløsninger efter.

"Virksomhederne skal vælge de værktøjer, der giver dem mere omsætning eller gør dem mere effektive," fastslår han.

Aastra Telecom opererer i 30 lande verden over, men har salgskanaler i over 100 lande. I Danmark beskæftiger virksomheden lidt over 20 medarbejdere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere