Analytiker: iTV er det eneste logiske skridt for Apple

Et fjernsyn, der kombinerer musik, digitalt tv og download af film med din private filmsamling og dit digitale fotoalbum samt internettjenester kan blive Apples næste træk inden for forbruger-elektronik.

Artikel top billede

Mon Apple vil følge iPod- og iPhone-succeserne op med at fremtrylle et muti-tv? Tegning: Lene Sekjær

Computerworld News Service: Ifølge analytiker Gene Munster fra det internationale investeringsfirma Piper Jaffrey vil introduktionen af et fjernsyn fra Apple være "det eneste logiske skridt" efter succesen med iPod og iPhone.

Apple, antyder Gene Munster, er langsomt ved at bevæge sig bort fra virksomhedens rødder i den traditionelle produktion af computere til at blive synonym med forbruger-elektronik og livsstils-gadgets.

"Apples fantastiske evne til at skabe produkter af uovertruffen brugervenlighed kan revolutionere fjernsynet ligesom iPhone ændrede mobilmarkedet," mener Gene Munster.

Analytikeren hævder, at Apples aftale fra sidste måned på 2,9 milliarder kroner med Sydkoreas LG Display om levering af paneler er bevis på, at der er forandringer i luften.

I januar meddelte LG Display til den sydkoreanske børs, Korea Exchange, at LG Display har indgået en langsigtet aftale om at levere en betragtelig mængde LCD'er til Apple på trods af den urolige situation i forhold til udenlandsk kapital-indstrømning i den globale økonomiske recession.

Mange spekulationer

Med henvisning til kommentarer fra sidste sommer af Apples økonomidirektør Peter Oppenheimer, påpeger Gene Munster, at Apple har sagt, at virksomheden vil bevæge sig ind på et nyt marked, hvor den vil 'løse et problem for forbrugerne."

"Vi har en fremtidig produkttransition, som jeg ikke kan diskutere med jer i dag," sagde Peter Oppenheimer til analytikere i juli.

Derefter lød spekulationerne, at der måske var nye iMacs, iPods eller selv mini-tablet-pc'er på vej fra Apple.

Peter Oppenheimer tilføjede dog, at omkostningerne ved at udvikle det ny produkt var "en af årsagerne til, at Apples bruttofortjeneste løbende har været nedadgående."

Tiden vil vise, om Gene Munster har fat i den lange ende, eller om vurdering er ren spekulation.

Apple afviser at kommentere.

Oversat af Thomas Bøndergaard

Annonceindlæg fra QNAP

QNAP High Availability sikrer kontinuerlig storage-tjeneste og systemtilgængelighed

QNAP High Availability er nem at implementere og bruge – og omkostningseffektiv. Perfekt til mindre virksomheder og professionelle med små budgetter.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil