Microsoft på vej med sin nye søgemaskine - Kumo

Efter lang tids spekulationer ser det nu ud til, at Microsoft er klar til at relancere sin Live Search, der aldrig er blevet den store succes.

Artikel top billede

Live Search har brug for nyt liv, hvis Microsoft-søgemaskinen skal kunne tage kampen op med Google.

Kumo er navnet på Microsofts nye søgetjeneste, bekræfter Microsoft ifølge blandt andet eWeek og Wall Street Journal.

"Kumo.com eksisterer kun inden for virksomhedens netværk, og for at kunne få nok feedback, vil den interne live.com-trafik blive videresendt til testsiden i de kommende dage."

Det udtaler Satya Nadella, der er senior vice president for forskning og udvikling i Microsoft.

"Vi har valgt kodenavnet Kumo til den interne test," fortæller han.

Brug for ændringer

Det kræver ikke ligefrem en doktorgrad for at kunne analysere sig frem tid, at Microsoft bliver nødt til at gøre noget ved sin pendant til Googles søgemaskine, Microsoft Live Search.

Et kig på Net Applications, der udarbejder globale markedsstatistikker, viser, at Google sidder tungt på søge-markedet med 81,57 procent.

Microsoft Live Search har blot 1,74 procent af markedet og bliver overgået af søgetjenester som Yahoo med 10,07 procent og MSN - en anden Microsoft-tjeneste - med 2,97 procent.

Det bliver dog op ad bakke for Microsoft, når selskabet skal forsøge at relancere Live Search og dermed hente flere markedsandele.

Ikke nok med, at Google er så populær, at den for mange mennesker simpelthen er blevet synonym med det at søge efter information på nettet - Googles søge-algoritmer er efterhånden også så effektive, at Microsoft rent teknisk har brug for nyskabelser for at kunne matche konkurrenten.

Og endelig har Google efterhånden så mange populære tjenester knyttet til Google-brandet, at Microsoft virkelig kommer på arbejde, hvis selskabet skal stjæle Google-kunder.

Microsoft fortsætter kampen med nye tiltag

Microsoft har dog ikke tænkt sig at droppe kampen uden videre.

I sidste måned kunne selskabet annoncere, at det har indgået søge-alliancer med telefonselskabet Verizon og pc-producenten Dell, så Microsoft-søgemaskinen er default på de telefoner og computere, der sælges.

Satya Nadella udtaler da også ifølge Wall Street Journal, at Microsofts nye søgemaskine vil være bedre end den eksisterende.

"Vi tror på, at vi kan tilbyde en bedre og mere brugbar søge-oplevelse, der ikke bare hjælper dig med at søge men også med at udføre opgaver."

Han henviser til, at der i højre side af søgeresultat-skærmbilledet vil være adgang til diverse redskaber. Dette uddybes dog ikke yderligere.

Microsoft forsøgte sidste år at købe sig til en bedre online-forretning, da man bød på Yahoo. Købet blev dog aldrig til noget.

The Register skriver, at det bliver Steve Ballmer selv, der kommer til at præsentere de nye søgefunktioner, og at det vil ske onsdag i denne uge på Microsofts Valued Professional-konference.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job