EU til kamp mod teleselskaberne

Det er den lille mands kamp mod høje mobilpriser, som EU vil tage op med en ny prisregulering på udlandstelefoni. Teleselskaber og forskere advarer mod regulering.

Artikel top billede

EU-kommissionen vil nu kæmpe for lavere mobilpriser til forbrugerne.

Milliarder af euro bliver årligt tjent af teleselskaber, når man som forbruger ringer fra udlandet. Nu har man i EU besluttet, at teleselskaberne ikke må tjene så mange penge på roaming, udlandstelefoni, som før.

"EU har i 10 år håbet på, at den frie konkurrence på markedet ville skabe lavere priser for forbrugerne. Det har ikke været tilfældet, for de ekstraordinært høje priser, der ikke har nogen relation til omkostningerne, har ikke flyttet sig en meter," siger Martin Selmayr, talsmand for EU-kommissionens industrikomite.

"Vi vil gerne have et marked, hvor teleselskaberne investerer for at give bedre services til forbrugerne, og ikke et marked hvor man ser forbrugerne blive flået, når de krydser en landegrænse. Teleselskaberne har lobbyet for at slippe for lovgivningen, men denne gang slipper de ikke for regulering på markedet."

I en afstemning i Europa-kommissionens industrikomite blev det vedtaget med stemmetallene 21 mod otte at sende loven til endelig afstemning i Europa-Parlamentet engang sidst i april.

Teleselskaberne raser

Det er ikke alle, der er lige glade for den her lov. Telias juridiske direktør i Danmark, Jens Ottosen-Støtt, mener, at loven hæmmer den frie konkurrence.

"Den her regulering sætter en stopper for de frie markedskræfter på området. Reguleringen betyder, at det vil blive uden mening for teleselskaberne at konkurrere på roaming-markedet," siger Jens Ottosen-Støtt.

"Det vil betyde, at der ikke vil komme nær så meget prisudvikling på hele teleområdet. Der var en bevægelse i gang på området, men den har man nu effektivt sat en stopper for."

Tjener to kroner per sms

Ifølge en rapport fra It- og Telestyrelsen på området, er gennemsnitsprisen for en sms, der sendes i udlandet på to kroner og 50 øre. Men omkostninger for teleselskaberne på området beregnes til blot 31 øre.

Det betyder altså, at teleselskaberne i gennemsnit tjener to kroner og 19 øre per sms, der sendes fra udlandet.

Christian Bergqvist, ph.d. og adjunkt ved CBS, er ekspert på EU-konkurrenceret. Han kan se både fordele og ulemper ved den nye regulering.

"Prisregulering er grundlæggende noget hø. Historisk set har de højere roaming og termineringspriser sikret en opbygning af de mobile netværk, så man i modsætning til fastnettet fik en reel konkurrence," siger Christian Bergqvist.

"Desuden bør man ikke være blind for, at mobilselskaberne for 10 år siden blev afkrævet nogle astronomiske beløb for mobillicenserne. Men Europa-Kommissionen har interesseret sig for området siden 90'erne, og påpegede i 2000, at de oppustede afgifter var uforenelige med konkurrencereglerne."

Regulering den eneste vej frem

I løbet af 90'erne begyndte teleselskaberne at etablere mobilnetværk rundt omkring i Europa. Det var set ud fra et økonomisk synspunkt rentabelt at gøre det. På den baggrund kunne teleselskaberne udbygge de internationale mobilnetværk, der bruges i dag.

Men priserne for roaming i EU har altså været for høj, og derfor har EU-Kommissionen ment, at der har været noget galt med konkurrencen på området.

"Man har vurderet, at de høje priser ikke kan kommes til livs på nogen anden måde. Der har ikke været noget regulært konkurrencepres, der kunne bringe priserne ned for forbrugerne. Derfor forsøger man med denne regulering," siger Uffe Larsen, fuldmægtig i IT- og Telestyrelsen.

"Et af problemerne er, at man ikke kan købe roaming som et separat produkt, men alene som et tillæg til det nationale abonnement. Forbrugerne er typisk mest optaget af de nationale priser og er derfor ikke særlig opmærksomme på roaming-priserne. Teleudbydernes incitamenter til at tilbyde lave roaming-priser til forbrugerne er dermed begrænsede."

Landekonflikt i vente

Et af de lande, der måske kommer til at lide under en ny regulering, kan være Spanien. Spanske selskaber modtager en forholdsvis høj mængde af datastrøm og tjener altså mange penge på de nuværende roamingaftaler.

Spanien vil derfor gerne beskytte deres egne teleselskaber. Fra spansk side er der blevet forsøgt at bremse denne regulering. Men andre lande som Danmark er mere positive. Danmark presser på for at få en sådan regulering på markedet.

Priserne for roaming er da også meget anderledes i USA, hvor der er nationale selskaber. Det er dog også ved at ændre sig i Europa, da det engelske teleselskab Vodafone har introduceret Vodafone Passport, der gør det muligt for forbrugeren at roame på selskabets interne netværk i Europa.

"Det er absurd, at forbrugerne skal betale så høje roamingpriser i Europa på et frit marked uden økonomiske grænser mellem landene. Til sammenligning, så er der ingen data-roaming priser i USA," mener Martin Selmayr, talsmand for Europa-Kommissionens industrikomite.

Reguleringen skal dog ikke vare ved, og Martin Selmayr mener, at det ligefrem kan blive en win-win situation.

"Vi går kun ind og regulerer på markedet, så længe det er nødvendigt, derfor vil den nuværende regulering kun gælde til 2012. Hvis der kommer forbedringer, vil vi naturligvis genoverveje reguleringen," siger Martin Selmayr.

"Vi mener, at reguleringen også vil skabe et nyt marked for teleselskaberne. De vil få flere kunder, da man nu vil bruge mobiltelefonen også i udlandet."

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job