Artikel top billede

Twitter siger nej tak til reklamer

Biz Stone fortæller, at mikroblog-siden vil benytte betalingstjenester i stedet for reklamer.

Computerworld News Service: Nu damed-grundlæggeren af Twitter, Biz Stone, har fastslået, at det sociale netværk ikke vil bruge reklamer, står spørgsmålet tilbage: Hvordan vil Twitter så sørge for sin egen overlevelse på lang sigt?

Biz Stone fortæller i et interview på Reuters 2009 Technology Summit, at Twitter vil styre uden om reklamer[/url] på hjemmesiden, mens det engang i fremtiden i stedet vil indføre betalte redskaber og tjenester.

Online-eksperter og bloggere har holdt nøje øje med den stadigt mere populære hjemmeside og har i den forbindelse kritiseret Twitters mangel på en forretningsplan.

Mange eksperter har advaret om, at fremtiden ser sort ud for det sociale netværk, hvis ikke det snart præsenterer en plan for, hvordan det skal tjene penge.

Biz Stone tilføjer, at Twitter har hyret en produktchef, der skal analyserer sig frem til, hvordan siden kan udvikle betalingstjenester.

"Det er efterhånden tydeligt, at reklamer ikke er noget vidundermiddel, og at Twitters ledelse tilsyneladende ikke føler, at de negative sider ved reklamer opvejes ved den omsætning, der ville kunne skabes," siger Gordon Haff, som er analytiker ved Illuminata.

Klogt at undgå reklamer

"Når det er sagt, så har de ikke fortalt meget om, hvordan deres forretningsmodel så ser ud. De snakker om 'redskaber', men mange virksomheder tilbyder allerede klient-applikationer gratis. Og nogle af de mest oplagte redskaber, som for eksempel søge-API'er, findes også allerede gratis, og det er nu engang svært at gå fra gratis til betaling."

Gordon Haff mener nok, at det kan være klogt af Twitter at undgå reklamer.

"Men når de tager reklamerne af bordet, så står spørgsmålet åbent om, hvordan de så vil tjene penge," tilføjer han.

I sidste måned fortalte Biz Stone til Computerworld, at Twitter har masser af penge gemt i madrassen, og at det derfor ikke haster med en forretningsplan. Han sagde, at de i stedet vil fokusere på at få siden til at vokse, få flere brugere og tilføje nye funktioner.

"Det er ikke slemt for os, for vi har masser af penge i banken, tålmodige investorer og en tålmodig bestyrelse," fortalte Biz Stone, da han blev interviewet i virksomhedens kontor i San Francisco. "Vi vil fokusere på dét, før vi fokuserer på profit. Hvis vi begynder at fokusere på profit, så vil folk holde op med at fokusere på funktionerne."

Fokuseret på kommercielle brugere

Men selv om Biz Stone afviser eksistensen af en forretningsplan, så fortalte han dog også, at Twitters ledelse håber senere på året at kunne undersøge forskellige idéer til, hvordan virksomheden kan tjene penge. Twitter regner ikke med at offentliggøre én stor, forkromet plan, men vil i stedet "forsøge sig med forskellige ting og se, hvad der hænger ved," tilføjer han.

Sandsynligvis vil Twitter indledningsvist overveje en forretningsplan, der er fokuseret på de kommercielle brugere, men det betyder ikke, at virksomheder, der bruger hjemmesiden, som for eksempel Starbucks eller Zappos.com, skal til at betale.

Caroline Dangson, der er analytiker hos IDC, mener, at det er modigt af Twitter at udelukke tanken om reklamer på siden.

"Jeg tror, at søge-baserede reklamer, knyttet til den nye søgemulighed på profilsiderne, ville kunne have udgjort en spændende omsætnings-mulighed for Twitter, og jeg tror også, virksomheden ville kunne have fundet en balance, så reklamerne ikke blev for dominerende i forhold til helhedsoplevelsen," tilføjer hun.

"Jeg mener, det ville kunne have fungeret, og også sammen med en model, hvor man tager betaling for visse tjenester og applikationer."

Caroline Dangson bemærker, at hun tror, at de mest ihærdige Twitter-brugere - fem, ti procent måske - vil kunne overtales til at betale for de ekstra tjenester og redskaber, men hun mener også, at langt de fleste brugere vil fortsætte med kun at bruge de gratis tilbud.

Ezra Gottheil, som er analytiker ved Technology Business Reasearch, vurderer, at Twitter lider under de bemærkelsesværdigt mange brugere, der ikke hænger ved.

Langtidsholdbar forretning

I sidste måned fortalte Nielsen Online, at selv om folk opretter profiler i hobetal, så er der rigtig mange, der ikke hænger ved. Faktisk fandt analysefirmaet ud af, at hele 60 procent af de nye Twitter-brugere ikke kommer tilbage på siden inden for en måned.

Det bliver et stort problem, når siden skal til at tjene penge, siger Ezra Gottheil.

"Det er svært at vide, om Twitter kan holde på alle de mennesker, som siden tiltrækker nu," tilføjer han.

"Det er også Googles problem. Twitter gør klogt i at satse på en langtidsholdbar forretning" Jeg tror også, at der potentielt vil kunne findes forretnings-applikationer til Twitter, eller i hvert fald noget der ligner."

Men Ezra Gottheil bemærker desuden, at Twitter ikke har offentliggjort en plan. Twitter har offentliggjort en plan om at have en plan. Og hvordan den plan kommer til at se ud, er et godt spørgsmål.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere