Artikel top billede

Janos Flösser, tidligere direktør i IO Interactive, ser ikke mange lyspunkter i den danske spilbranche.

Spilguru: Løbet er kørt for den danske spilbranche

Tidligere direktør for IO Interactive, Janos Flösser, mener, at løbet er kørt for flere internationale gennembrud i den danske spilbranche.

"Hvis du spurgte mig for 10 år siden, så ville jeg stadig have svar på, hvad man kunne gøre for den danske spilbranche. Men i dag er løbet kørt."

Så bastant er beskeden fra den tidligere direktør i spilfirmaet IO Interactive, Janos Flösser. I dag sidder han som kreativ direktør i Eidos, der i 2004 købte IO Interactive. Han ser umiddelbart ingen lyspunkter for den danske spilbranche, som han selv var med til at etablere tilbage i de sene halvfemsere.

Ifølge Janos Flösser, er der ingen investeringsgruppe i Danmark, der har haft modet til at få den danske spilbranche op i en international liga. Derfor kan de fleste spilfirmaer i Danmark ikke længere følge med de store produktioner i udlandet.

"Der var på et tidspunkt en gylden mulighed for at investere i den danske spilbranche, men det nødvendige skridt kom aldrig. I dag ser vi firmaer som Blizzard have over 2.000 ansatte, og store spil har i dag har produktionsomkostninger på 50 til 70 millioner dollars (280-400 millioner kroner red.)," siger Janos Flösser.

Glem mobilspil

Heller ikke initiativer om at satse på mobilspil giver Janos Flösser meget for.

"Alle taler om mobilspil for tiden, men hvorfor skal brugerne lige netop vælge et dansk mobilspil? Der er tusinder af mobilspil på markedet, og mange af dem er faktisk gratis," siger Janos Flösser.

"De store spilproducenter tjener en stor del af kagen på distribution af mindre spil. Når jeg ser på, hvilke spiltitler, der ligger på Nintendos top 20, så er de fleste af titlerne fra Nintendo selv. Det er meget svært at lave et spil, der virkelig har gennemslagskraft."

At Danmark ikke kan leve af mobilspil, er Anders Højsted, medlem af bestyrelsen i den globale spiludviklerorganisation, International Game Developer Association, enig i.

"Man skal ikke blot satse på mobilspil og såkaldte "casual"-spil. Der er en grund til, at folk ikke kan tjene penge på at lave wii-spil, når Nintendo som distributør skal have en del af kagen selv," siger Anders Højsted.

Penge skal der til for at realisere potentialet

Selvom Janos Flösser ser et enormt talentpotentiale i Danmark blandt spiludviklerne, så er talentet ikke nok, hvis selskaberne skal kunne klare sig på det internationale marked og skabe vækst.

"Der er rigtig gode talenter i Danmark, men det er bare ikke nok, når der er rigtig gode talenter over alt i verden. Samtidig kan vi ikke konkurrere på lønforholdene i Danmark. I dag er produktionsomkostningerne for spil simpelthen så store, at der skal andre beløb på bordet, hvis Danmark skal følge med," siger Janos Flösser.

"Vi skal op i milliardstørrelsen af investeringer til computerspil, hvis det virkelig skal nytte noget. Hvis man kigger på den danske film- og teaterbranche, så er det jo et område, der ikke kan overleve uden offentlig støtte."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere