Artikel top billede

Tvangs-digitalisering af SU'en giver pote

Siden første juli har studerende skullet søge SU over nettet, og det har stort set alle gjort. Alligevel er der endnu ikke planer om at udvide succesen til andre områder.

Som den første danske borgerservice skal alle ansøgninger om at modtage Statens Uddannelsesstøtte nu afleveres digitalt. Og ifølge Georg Danvøgg, der er datachef i SU-styrelsen, har det været en succes.

"Indtil videre går det over al forventning. 95 procent af de ansøgninger, vi har modtaget, har været digitale, hvilket svarer til den andel, der har mulighed for at ansøge elektronisk," siger Georg Danvøgg.

Han forklarer, at de sidste fem procent er ansøgere fra folkeskolen, ungdomsskoler eller private grundskoler, der ikke kan søge SU digitalt, da der for disse gælder særlige regler.

Det er en ændring i SU loven, der nu har gjort det muligt at ordne alle ansøgninger elektronisk. Tidligere var det nemlig ikke muligt rent juridisk at behandle ansøgninger fra unge under 20 år, hvor støttens størrelse afhænger af forældrenes indkomst.

Dermed er der nu flere end 100.000 ekstra - fortrinsvis på ungdomsuddannelserne - der skal ansøge om SU over nettet. I alt modtager styrelsen hvert år cirka 315.000 ansøgninger om SU, og der gives i alt 11 milliarder kroner i støtte.

Første skridt på vejen

Helt tilbage i 2006 kunne Computerworld fortælle, at et panel af eksperter og danske topledere fra it-branchen anbefalede at lukke for traditionel kommunikation de steder, hvor der eksisterer en alternativ digital kanal.

Digitaliseringen af SU-ansøgningen er det første skridt i den retning.

Ifølge Lars Frelle-Petersen, der er digitaliseringschef i Finansministeriets Center for Effektivisering og Digitalisering, er der dog ikke på nuværende tidspunkt planer om at tvangsdigitalisere flere borgerservices.

"På stående fod er der ikke flere tiltag på vej på borgersiden. Men hvis digitaliseringen af SU'en bliver den succes, den tegner sig til, kan man jo overveje at gå videre," siger Lars Frelle-Petersen.

Han forklarer, at der er en række hensyn man skal være opmærksomme på, når man gennemfører vidtgående digitalisering af en borgerservice.
Blandt andet skal det undersøges, om man kan forvente, at borgeren kan betjene sig selv.

Derudover kan der være nogle juridiske barrierer forbundet med at lade selvbetjeningsløsninger erstatte de traditionelle kommunikationskanaler.

En løbende udvikling

Selvom der på nuværende tidspunkt ikke er nogen konkrete planer om at tvangsdigitalisere andre borgerrettede tjenester, fortæller Lars Frelle-Petersen, at det er en løbende udvikling i takt med, at befolkningen bliver bedre til at benytte sig af selvbetjening.

"Den offentlige sektor skal naturligvis følge udviklingen i resten af samfundet," siger Lars Frelle-Petersen.

Han mener, det er oplagt at fortsætte på uddannelsesområdet.

"Vi ved, at unge mennesker har de rette forudsætninger for at benytte sig af teknologien," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere