Tvangs-digitalisering af SU'en giver pote

Siden første juli har studerende skullet søge SU over nettet, og det har stort set alle gjort. Alligevel er der endnu ikke planer om at udvide succesen til andre områder.

Artikel top billede

Som den første danske borgerservice skal alle ansøgninger om at modtage Statens Uddannelsesstøtte nu afleveres digitalt. Og ifølge Georg Danvøgg, der er datachef i SU-styrelsen, har det været en succes.

"Indtil videre går det over al forventning. 95 procent af de ansøgninger, vi har modtaget, har været digitale, hvilket svarer til den andel, der har mulighed for at ansøge elektronisk," siger Georg Danvøgg.

Han forklarer, at de sidste fem procent er ansøgere fra folkeskolen, ungdomsskoler eller private grundskoler, der ikke kan søge SU digitalt, da der for disse gælder særlige regler.

Det er en ændring i SU loven, der nu har gjort det muligt at ordne alle ansøgninger elektronisk. Tidligere var det nemlig ikke muligt rent juridisk at behandle ansøgninger fra unge under 20 år, hvor støttens størrelse afhænger af forældrenes indkomst.

Dermed er der nu flere end 100.000 ekstra - fortrinsvis på ungdomsuddannelserne - der skal ansøge om SU over nettet. I alt modtager styrelsen hvert år cirka 315.000 ansøgninger om SU, og der gives i alt 11 milliarder kroner i støtte.

Første skridt på vejen

Helt tilbage i 2006 kunne Computerworld fortælle, at et panel af eksperter og danske topledere fra it-branchen anbefalede at lukke for traditionel kommunikation de steder, hvor der eksisterer en alternativ digital kanal.

Digitaliseringen af SU-ansøgningen er det første skridt i den retning.

Ifølge Lars Frelle-Petersen, der er digitaliseringschef i Finansministeriets Center for Effektivisering og Digitalisering, er der dog ikke på nuværende tidspunkt planer om at tvangsdigitalisere flere borgerservices.

"På stående fod er der ikke flere tiltag på vej på borgersiden. Men hvis digitaliseringen af SU'en bliver den succes, den tegner sig til, kan man jo overveje at gå videre," siger Lars Frelle-Petersen.

Han forklarer, at der er en række hensyn man skal være opmærksomme på, når man gennemfører vidtgående digitalisering af en borgerservice.
Blandt andet skal det undersøges, om man kan forvente, at borgeren kan betjene sig selv.

Derudover kan der være nogle juridiske barrierer forbundet med at lade selvbetjeningsløsninger erstatte de traditionelle kommunikationskanaler.

En løbende udvikling

Selvom der på nuværende tidspunkt ikke er nogen konkrete planer om at tvangsdigitalisere andre borgerrettede tjenester, fortæller Lars Frelle-Petersen, at det er en løbende udvikling i takt med, at befolkningen bliver bedre til at benytte sig af selvbetjening.

"Den offentlige sektor skal naturligvis følge udviklingen i resten af samfundet," siger Lars Frelle-Petersen.

Han mener, det er oplagt at fortsætte på uddannelsesområdet.

"Vi ved, at unge mennesker har de rette forudsætninger for at benytte sig af teknologien," siger han.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S