Han er i højeste beredskab, når Redmond ringer

Et telefonopkald fra Microsofts hovedkontor med en båndet meddelelse. Sådan aktiveres sikkerhedsberedskabet hos Microsoft Danmark. Læs historien om holdet, der modtager opkaldet.

Artikel top billede

Morten Juul Nielsen er chef for Microsoft Danmarks sikkerhedsberedskab. Foto: Kenneth Hansen

Med en altdominerende markedsposition er Windows-computere hackernes yndlingsmål for udbredelse af skadelig software.

Den anden tirsdag i hver måned udsender Microsoft sikkerhedsopdateringer til de millioner af brugere, der har Windows og andre af firmaets programmer installeret på deres computere.

It-giganten udsender de ugentlige opdateringer for at lappe sikkerhedshuller, der enten opdages af Microsofts sikkerhedspartnere eller dyrkes frem i firmaets egne laboratorier.

Men nogle gange er truslen så alvorlig, at der er alt for lang tid til tirsdag. Og så ringer telefonen fra Redmond.

Hvor som helst når som helst

Manden, der modtager opkaldet med den båndede meddelelse fra hovedkvarteret, hedder Morten Juul Nielsen. Han er leder af Microsofts danske sikkerhedsberedskab, der består af otte personer.

Opkaldet kan komme når som helst, og når telefonen ringer, er det alvor.

"Det kan være, at det er så alvorligt, at vi, uanset hvor vi befinder os i verden, skal smide alt, hvad vi har i hænderne, og mødes så hurtigt som muligt. Og så foregår operationen, indtil man har løst opgaven," siger Morten Juul Nielsen.

Opkaldet kommer fra Microsofts hovedkvarter i Redmond og består af en båndet meddelelse, der fortæller, hvad angrebet består i, og hvad beredskabsniveauet er.

Beskeden indeholder også et telefonnummer, der skal meldes tilbage til, når ordren er modtaget og forstået.

Hvis meldingen er, at højeste beredskab sættes i kraft, er det herefter Morten Juul Nielsens opgave at samle tropperne så hurtigt som muligt.

Mødes i et særligt rum

Det første, der sker, efter alarmen går, er, at sikkerhedsberedskabet samles i et særligt indrettet rum. Her har de et brandsikret skab, hvor der er nogle særlige computere, som skal benyttes i krisesituationer.

Desuden har rummet sin egen internetlinje, der går uden om Microsofts normale netværk. Således behøver kommunikationen med omverdenen ikke at gå i stå, hvis angrebet er så alvorligt, at Microsofts eget netværk enten går ned eller må lukkes som led i en sikkerhedsprocedure.

Det er også over denne linje, at al kommunikation med hovedkvarteret foregår, og det er herfra, at retningslinjerne for operationen udstikkes.

"Beredskabet går ud på at identificere hvilken type malware, der er tale om, og så skal vi ellers følge de anvisninger, hovedkontoret kommer med," siger Morten Juul Nielsen.

"Brandøvelser" hver tredje måned

Beredskabet består af både ledere, teknikere og kommunikationsfolk, og hver tredje måned holder de såkaldt "brandøvelse" for at sikre, at alt i beredskabet fungerer og for at holde teamet i form.

"Angreb rettet mod sårbarheder i Microsofts programmer, er den største trussel mod forretningen, så derfor er det enormt vigtigt, at vi har et velfungerende beredskab," siger Morten Juul Nielsen.

Og der er god grund til at øve sig. Hver dag bliver Microsoft.com angrebet 15.000 gange, og alt peger i retning af en udvikling, hvor hackerne bliver mere og mere professionelle og målrettede i deres angreb.

Den vitale information

Indrapportering til hovedkvarteret er en vigtig del af beredskabets opgave i forbindelse med et angreb, og selv efter beredskabsniveauet er faldet, skal Redmond dagligt opdateres med hvordan truslen udvikler sig.

Det danske sikkerhedsberedskab har som den vigtigste opgave at informere danske samarbejdspartnere og kunder samt de danske medier om, at der er ondsindet kode i omløb. Og i den forbindelse er tiden en vigtig faktor.

"Tiden arbejder imod os, og vi er nødt til meget hurtigt at få meldt ud, hvilke procedurer og forholdsregler der skal tages for at dæmme op om angrebet," siger Morten Juul Nielsen.

Han fortæller, at en stor del af de anvisninger, der kommer fra hovedkvarteret, netop vedrører, hvilken type information der skal kommunikeres ud. Eksempelvis instruktioner til hvordan man opdaterer den relevante software til at kunne modgå truslen.

"Information er meget vigtigt i forbindelse med sådan et angreb, fordi det betyder, at skaden bliver begrænset, og så er det vigtigt, at folk ved, hvad de skal gøre for at forhindre at blive inficeret," siger Morten Juul Nielsen.

Senest var beredskabet samlet i forbindelse med Conficker-ormen. Den gang gik der et døgn, før situationen var under kontrol, og holdet kunne holde fri.

Du kan høre Morten Juul Nielsen fortælle om Conficker-angrebet her.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S