Mobil-paradis: En danskers japanske oplevelser

Japanerne har betalt med mobilen i årevis, og deres betalings-infrastruktur er yderst veludviklet. Læs hvordan en dansker i Tokyo har oplevet brugen af mobilbetalinger i Solens Rige.

Artikel top billede

"Mobilen kan bruges som betalingsmiddel overalt," fortæller Lars Damgaard Nielsen, som i forbindelse med sit speciale på IT-Universitetet har været i Japan for at studere, hvordan befolkningen anvender de mobile betalinger.

I Europa er betalinger via mobilen ikke eksisterende, mens japanerne har haft muligheden i årevis.

Lars Damgaard Nielsen har i forbindelse med sit speciale på IT-Universitetet om Near Field Communication (NFC) været i Tokyo i Japan for ved selvsyn at studere, hvordan japanerne anvender de mobile betalinger.

Lars Damgaard Nielsen, hvor udbredt er mobilbetaling i Japan?

"Alle enheder - fra cola- og slikautomater over 7 Eleven-kiosker til offentlig transport - har en indbygget mulighed for, at man kan betale sit køb med mobilen. Mobilbetaling er en helt integreret del af de betalingsløsninger, der benyttes i landet.

Japanerne har været rigtig gode til at samle det hele i en enhed, hvilket betyder, at brugerne ikke skal have 10 betalings- og rabatkort eller tilbudskuponer med i tasken, men bare kan svinge mobiltelefonen."

Hvilken teknologi anvendes til at transportere data mellem mobilen og eksempelvis Cola-maskinen?

"Man anvender primært en teknologi, der hedder FeliCa, der er en RFID-baseret teknologi. Den er i nært slægtskab med den NFC-model, man har planer om at anvende i Europa. Grundteknologien er den samme, men der er bygget et ekstra lag ind.

En god detalje er, at chippen ikke nødvendigvis behøver at være indbygget i telefonen. Mange har også bare et betalingskort med en FeliCa-chip. Derved kan man gøre sin pung eller taske digital.

Sony har også bygget en FeliCa-læser ind i nogle af sine bærbare computere. Derved kan man betale i e-butikken ved blot at lægge telefonen på sin computer.

Japanerne bruger den virtuelle pung, som man kan fylde penge i efter behov, til at trække betalingerne fra. Efter min mening svækker det mobilbetalingen, at man sætter dette ekstra led ind i transaktionen, og det afholder mange japanere fra at benytte løsningen."

Bruges mobilen til markedsføring af firmaer, der vil sælge produkterne?

"Ja, i høj grad. Man bruger et rabatkuponsystem. McDonalds sender eksempelvis et kupontilbud på to kopper kaffe til én kops pris via en SMS. Betaler man så kaffen med sin mobil og den digitale kupon, trækkes tilbudsprisen helt automatisk fra den virtuelle pung."

Kan den japanske model overføres til Danmark?

"Teknisk set ja, men næppe i praksis. Der er stor kulturel forskel, og markedsmekanismerne er helt anderledes i Japan, der er domineret af få og meget store selskaber, som eksempelvis har sat sig sammen og besluttet, at nu skal japanerne have mulighed for at betale med mobilen. Og så er de bare gået i gang. Der er ikke en vedtaget standard på området, det er det frie marked, der bestemmer.

Den model kan man næppe forestille sig i Danmark eller Europa, hvor man har tradition for at bruge meget lang tid på at finde en standard, som alle anvender."

Læs også Lars Damgaard Nielsens blog om nettendenser på cw.dk.

Læses lige nu

    Event: Årets CISO 2026

    Sikkerhed | København

    Vi glæder os til at løfte sløret for flere detaljer til denne konference. I mellemtiden kan du tilmelde dig og dermed have tidspunktet reserveret i din kalender.

    22 oktober 2026 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Midtjylland

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Cloud Operations Manager (Azure)

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
    Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

    Nihad Hodzic

    Trafikstyrelsen

    IFS Danmark A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Lasse Hounsgaard som AI Account Executive. Lasse skal især beskæftige sig med udrulning af IFS.ai Logistics i Norden. Lasse kommer fra en stilling som Manufacturing Account Executive hos Autodesk ApS. Lasse er uddannet cand.merc. i International Virksomhedsøkonomi. Lasse har tidligere beskæftiget sig med digitalisering af danske og nordiske virksomheder. Nyt job

    Lasse Hounsgaard

    IFS Danmark A/S