Råd: Klip forbindelsen til kunder med malware

For at bekæmpe den stigende mængde malware tager den australske internetbranche nye metoder i brug: Klip forbindelsen til de inficerede computere.

Artikel top billede

Hvis en computer er inficeret med malware, og kunden ikke ønsker at gøre noget ved det, skal netforbindelsen afbrydes af ISP'en.

Det er den australske organisation The Internet Industry Association (IIA), der organiserer flere end 200 australske teleoperatører, internetudbydere og diverse inholdsleverandører, der kommer med det kontroversielle forslag i kampen mod malware.

Forslaget fra IIA, der kan læses her, er ikke obligatorisk for internetudbydere, men skal snarere ses som et redskab til at bekæmpe den stigende mængde malware, der florerer på nettet - og ikke mindst de computere, der udsender spam og malware.

"Bredbånds-boomet har medført en stigning i malware-inficerede computere på nettet. Spam og andre online-scams har fået energi fra det stigende antal zombies - internet-tilsluttede pc'er, der bliver styret af malware og botnets (grupper af zombier)," forklarer internetorganisationen.

IIA foreslår derfor fire hoved-tiltag, der skal dæmme op for den stigende mængde malware:

1. Identifikation af kompromitterede computere.

2. Kontakt til de pågældende kunder.

3. Hjælp med information og råd omkring, hvordan man reparerer det kompromitterede system.

4. En alarmfunktion, der gør opmærksom på alvorlige, omfattende trusler som den slags, der kan true den nationale sikkerhed.

Kunden skal tvinges til at reagere

Under de uddybende råd omkring, hvordan man skal forholde sig til en smittet computer, kan man blandt andet læse, at yderligere tiltag kan være at sænke hastigheden på brugerens netforbindelse eller suspendere kunden, til denne har fulgt ISP'ens råd omkring fjernelse af malwaren.

Det foreslås også, at man nulstiller kundens konto-password for at tvinge personen til at ringe til helpdesken, hvor de så kan få undervisning i at fjerne den ondsindede software.

Hvis der er tale om en computer, der spytter spam ud, kan man gå ind og lægge restriktioner på SMTP-protokollen.

Hvis intet af dette hjælper, mener IIA, at man børe tage et sidste - og nødvendigt - skridt: At kappe netforbindelsen.

"Giv kunden en tidsfrist inden for hvilken, der skal foretages afhjælpende handlinger, og hvis det ikke overholdes, så opsig deres service."

Det tilføjes dog, at dette sidste skridt kun skal tages i brug i de mest ekstreme tilfælde, hvor kunden nægter at gøre noget for at fjerne problemet - for eksempel ved at installere antivirus-software, eller hvor kundens computer står og sender så meget spam ud, at det går ud over netværket.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Jura | København Ø

Compliance Day 2025

Få de nyeste indsigter fra eksperter om, hvordan du navigerer i et komplekst compliance-landskab, når vi samler viden om alt fra NIS2, AI Act, CRA, DORA til GDPR og SCHREMS2.

Sikkerhed | Klampenborg

Årets CISO 2025

Danmarks stærkeste program om cybersikkerhed. Mød finalisterne til Årets CISO 2025, hør aktuelle oplæg og få skarpe indsigter i sikkerhed, systemer og ledelse. Tilmeld dig og bliv opdateret på it-sikkerhed i praksis.

Sikkerhed | Klampenborg

Digitaliseringen skaber muligheder – og sårbarheder. Beredskab er løsningen.

Digitalisering skaber både muligheder og sårbarheder. Hele Danmark Øver styrker virksomhedernes beredskab gennem praktiske øvelser, indsigt og samarbejde. Deltag og lær, hvordan din organisation står stærkere, når cyberangrebet rammer.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job