Artikel top billede

"Brug energien på at sikre virksomheder og forbrugere mod plattenslagere og svindlere i markedet - der er rigeligt at tage hånd om," siger Per Andersen, administrerende direktør for IDC. Foto: Mikael Rieck

Konkurrencestyrelsen bør nedlægges!

Klumme: Konkurrencestyrelsen er gammeldags og burde lægges sammen med Forbrugerstyrelsen.

Da jeg startede i IDC i 1990, faldt jeg over en hel reol med blå mapper, der indeholdt lange lister med uforståelige produktnumre og priser. Det var resultatet af det daværende Monopoltilsyns vurdering af, at IBM var for dominerende på mainframe-markedet. Derfor skulle IBM hvert kvartal offentliggøre sine priser på mainframe-udstyr.

Hjalp det så? Ikke det fjerneste. Bortset fra, at ingen - heller ikke en analytiker - kunne gennemskue prislisterne, er der vel næppe nogen, der vil påstå, at IBM blev stødt ned af mainframe-tronen på grund af det danske monopoltilsyn. Dér gjorde minidatamaten et langt bedre stykke arbejde. I øvrigt sidder IBM stadig tungt på mainframe-markedet, men Konkurrencestyrelsen har nok resigneret.

Siden da har jeg ledt med lys og lygte efter gode eksempler på, hvor man har reguleret sig til større konkurrence - med en grundlæggende og varig effekt. Det er svært. Ser browser-markedet anderledes ud i dag, end det ellers ville have gjort? Næppe. Synes brugerne det er en fed idé at unbundle browseren fra operativsystemet? Næppe. Koster browseren noget? Nææ. Bruger Google sin dominans til at få sin egen browser til at være default? Ja. Har det offentlige tabt målet af syne?

Jeg ser i stigende grad, at interessegrupper og lobby­ister er i stand til at påvirke konkurrencemyndighederne til at gå imod firmaer, som man af den ene eller anden årsag gerne ser svækket i markedet. Man får konkurrencemyndighederne til at fremme bestemte typer af produkter (typisk open source) på bekostning af andre. Er det så konkurrencefremmende eller er det konkurrenceforvridende?

Samme sag med dokumentstandarder, hvor lobyister forsøger at begrænse udvalget af dokumentstandarder. Åbenbart ud fra tankegangen, at monopoler er noget rigtig skidt, med mindre naturligvis, at det er ens egen.

Konkurrencestyrelsens vi­sion er, at "forbrugerne har adgang til et bredt udbud af varer og tjenesteydelser til de lavest mulige priser i forhold til kvaliteten". Man mener, det kan opnås med en konkurrencelov, der forbyder en række aftaletyper mellem virksomheder og misbrug af dominerende stilling i markedet (uden at dette i øvrigt er ulovligt).

Så man må godt være en stor virksomhed, men hvis man er meget stor i markedet, bliver man nødt til at holde lidt igen (det hedder "særlig forpligtelse"). For man må heller ikke blive for succesfuld. En virksomhed må gerne konkurrere, for det er det, man gerne vil styrke. Men omvendt vil man også gerne begrænse mulighederne for at konkurrere, så alle får en chance for at være med.

Der er i det hele taget rigtig mange selvmodsigelser. For eksempel er det ulovligt at tilbyde rabatter til konkurrentens kunder, men det er ok at tilbyde rabatter til sine egne kunder. Fremmer det konkurrencen? Man må heller ikke udnyttte lav priselasticitet i markedet til at hæve priserne - og således tror man, at man kan sætte fundamentale markedsmekanismer ud af spil.

At læse konkurrenceloven sætter én mindst 50 år tilbage i tiden. Konkurenceloven er baseret på dogmer som "konkurrerende virksomheder skal fungere uafhængigt af hinanden". Det er vist gået hen over hovedet på lovgiverne og Konkurrencestyrelsen, hvordan en moderne erhvervsstruktur ser ud med samarbejde og konkurrence som to sider af den samme mønt.

Selvfølgelig skal virksomheder overholde straffeloven, markedsføringsloven etc. Men nedlæg dog Konkurrencestyrelsen og læg den sammen med Forbrugerstyrelsen. Brug energien på at sikre virksomheder og forbrugere mod plattenslagere og svindlere i markedet - der er rigeligt at tage hånd om. Se, dét vil tjene alles interesse.

Per Andersen er administrerende direktør for analysehuset IDC Nordic og Benelux.

Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere