Artikel top billede

Google giver råd til søgemaskineoptimering

Nu går Google ud og giver brugerne råd om, hvordan de kan få pinlige billeder væk fra toppen af Googles søgeresultater.

Er du også træt af pinlige billeder fra fortiden, der bliver ved med at dukke op på forsiden af Google? Nu går Google selv ud og vejleder almindelige brugere i, hvordan de kan undgå, at den næste jobsamtale skal handle om dine tidligere udskejelser.

På Googles officielle blog fortæller Susan Moskwa, trendanalytiker i Google, hvordan hun for et par år siden glædede sig til at blive gift. Ikke mindst fordi at hun derved kunne overtage sin kommende mands efternavn, og folk ikke længere ville kunne finde et latterligt billede af hende på første side, når de søgte hende på Google.

Efter at have arbejdet et par år hos Google har Susan Moskwa fundet ud af, at hun ikke behøver at skifte navn for at få bedre søgeresultater.

"Det første skridt i reputation management er at være på forkant med tingene: Tænk dig om, før du lægger dine personlige data online," skriver Susan Moskwa på Googles officielle blog.

Googles gode råd

I første omgang anbefaler Google, at dets brugere går til kilden, hvis de vil have fjernet et stødende billede eller tekst.

"I stedet for at kontakte Google med det samme, er det vigtigt at få det (uønskede materiale, red.) fjernet fra siden, hvor det bliver udgivet. Google ejer ikke internettet. Virksomhedens søgeresultater reflekterer kun, hvad der er på nettet," skriver Susan Moskwa.

Hvis brugerne ikke kan overtale hjemmesidens ejer til at fjerne det uønskede materiale, anbefaler Google, at brugeren publicerer brugbart, positivt indhold, der så kan overdøve det uønskede materiale.

"Hvis du kan få materiale, som du vil have andre til se, ud til folk, kan du være med til at minimere den skade, som negativt eller krænkende indhold kan have for dit omdømme," skriver Susan Moskwa.

Et af de råd, som Google giver, er, at brugeren kan oprette en Google-profil. Det betyder, at ens Google-profil kommer længere op i søgeresultaterne, når folk søger på ens navn.

Søgemaskineoptimering eller ej

Det, som Google altså opfordrer til, er en form for søgemaskineoptimering hos dets brugere. Det er der ikke noget nyt i. En af de simple parametre for at ligge højt oppe på Googles søgeresultater er at have mange henvisninger fra andre sider. Derfor er der udviklet en hel industri bag søgemaskineoptimering.

Hidtil har Google ment, at søgemaskineoptimering har været amoralsk, men noget tyder altså på, at der er en stigende erkendelse i Google om den magt, firmaet har i forhold til den måde, dets søgeresultater vises på.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
OT og IT: Modernisér produktionen og byg sikker bro efter et årelangt teknologisk efterslæb

Moderne produkter skal have mere end strøm for at fungere – og deres navlestreng skal ikke klippes når de forlader fabrikshallen. På denne konference kan du derfor lære mere om hvordan du får etableret det sikre setup når der går IT i OT.

30. april 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere