Danske teknologi-samaritter i Drømmenes Dal

Danske virksomheder med våde Silicon Valley-drømme har siden 2006 haft en allieret i hjertet af drømmenes dal, der både hjælper virksomheder til USA og hjemtager kostbar viden til Danmark.

Artikel top billede

Den danske teknologi-ambassade i Silicon Valley sørger for, at danske iværksættere med dot-com-drømme kan få kvalificeret rådgivning. Foto: Frederik Danvig. (Foto: Frederik Danvig)

Palo Alto, Californien: Inden for i en lidt anonym kontorbygning på 200 Page Mill Road i Palo Alto - hjertet af Silicon Valley - snakker de dansk.

Her ligger nemlig Innovation Center Denmark. En slags dansk teknologi-ambassade plantet midt i hightech-hovedstaden med to primære formål.

Det ene er at fungere som en slags efterretnings-tjeneste, der har til opgave at hjemtage den nyeste og mest avancerede teknologi-viden fra Silicon Valley.

Det betyder, at de udsendte danskere følger vågent med i, hvad der rører sig hos de mange kendte firmaer i dalen, samtidig med, at de har samarbejder med områdets elite-uddannelsessteder som UC Berkeley og Stanford University.

Kontorets anden hovedopgave er at rådgive og hjælpe danske virksomheder, der gerne vil ind på det enorme amerikanske marked eller slå sig ned i det nordcaliforniske teknologi-drømmeland.

Masser af danskere i dalen

Og netop på det område får centret mange henvendelser, fortæller Marianna Lubanski, direktør i Innovation Center Danmark. Faktisk bor der allerede i dag over 7.000 danskere i og omkring San Francisco og resten af Silicon Valley.

"På it-området kommer virksomhederne helt af sig selv. Vi har rigtig, rigtig mange danske 'startups', som godt ved, at hvis de skal noget, så skal det være her," siger hun.

Langt de fleste danske it-iværksættere, fortæller Marianna Lubanski, vil til Silicon Valley for at rejse kapital til deres teknologi-virksomheder. Hun understreger dog, at man endelig ikke skal tro, at pengetræerne vokser ind i himlen, blot fordi man kommer til drømmenes dal.

"Kravene er ikke mindre her, blot fordi der er flere penge. Konkurrencen om pengene er meget, meget hård," slår hun fast.

Marianna Lubanski fortæller, at et af de første skridt mod at blive anerkendt af de amerikanske investorer er at få sig en amerikansk adresse, man kan skrive på visitkortet.

Og netop den øvelse kan det danske center på Page Mill Road hjælpe firmaer med USA-drømme med, fortæller hun.

"Du kan lave et amerikansk selskab hos en advokat, og så kan du få en adresse her, så du har det på dit visitkort. Så er du lokal i amerikanernes øjne, for alle kender Page Mill Road. Firmaerne bor her så virtuelt og bruger adressen som det første skridt mod at blive anerkendt som et lokalt selskab," siger hun.

Skik følge eller land fly

Ét kontor gør det imidlertid ikke alene. Hvis de danske firmaer vil gøre sig forhåbninger om at slå igennem i Silicon Valley, er det helt nødvendigt at forstå den specielle Valley-jargon.

"Investorerne er så vant til at se tingene på den her specielle Silicon Valley-måde, så vi hjælper de danske virksomheder til at lære at gribe det rigtigt an," siger Marianna Lubanski.

"Vi træner dem i at lave en ordentlig 'pitch' (salgstale, red.) og i at lave et 'deck', som det hedder. Det er en PowerPoint-præsentation, der maks må have 10 sider, hvor investorerne klart skal kunne forstå, hvad det er, du laver. Det er ret krævende at udforme den, og det er der ikke ret mange danskere, der kan," siger hun.

Lær den rette omgangsform

Når de indledende øvelser er klaret, kan det danske teknologi-kontor trække på sine mange kontakter rundt omkring i dalen, så de danske iværksættere får en fornemmelse af, om ideen holder. Det gør nemlig langt fra altid, fortæller Marianna Lubanski.

"Vi kan hjælpe dem med at finde de rigtige mennesker. Det er jo ikke os, der kan hverken skaffe penge eller kender alt til teknologi, men vores opgave er at vide, hvem der er de rigtige at snakke med herovre," siger hun.

Et typisk problem, som de danske virksomheder støder ind i, når de vil prøve kræfter med det amerikanske marked, er, at deres målgruppe er for uskarp, fortæller hun.

"De fleste danske firmaer tænker meget bredt, fordi der er så relativt få kundemuligheder i Danmark, så de fleste lever af at have meget forskellige kunder. Når de kommer herover skal de typisk være så målrettede og skarpe mod en helt præcis målgruppe. Det kan godt være, at en given løsning kun virker for investeringsbankfolk i den og den type banker, der har lige præcis det system, men det er på det niveau. Det skal være helt præcist defineret, hvem der er kunderne," siger hun.

Kvikke hoveder og masser af penge

En anden fodfejl er ikke at have gjort sit hjemmearbejde godt nok. At tro, at man er de eneste, der har fundet på ideen, forklarer Marianna Lubanski.

Hvis man vil til Silicon Valley, må man indstille sig på en benhård konkurrence fra branchens allerskarpeste hoveder.

"Typisk finder de ud af, at de troede, de var enormt langt fremme, og at deres produkt var helt unikt. Så kommer de herover og finder ud af, at der sidder 20 firmaer, der kan det samme og måske er længere fremme," siger hun.

Masser af penge og overskud

Udover at Silicon Valley er attraktivt på grund af de mange velpolstrede venture-fonde, der holder til på kapital-hovestrøget Sand Hill Road i Palo Alto, er miljøet også attraktivt på grund af de mange eliteuniversiteter, der hører hjemme i Silicon Valley.

De forsyner nemlig områdets mange teknologi-virksomheder en helt uvurderlig arbejdskraft.

"Det, der er så fantastisk ved det her økosystem, er dels, at der er penge, men ligeså vigtigt er det, at der er så mange kloge hoveder her. De står simpelthen i kø," fortæller Marianna Lubanski om miljøerne omkring specielt Stanford University og UC Berkeley.

"Mobiliteten af dygtige talenter er enormt stor, fordi det er sådan et sted, der er så attraktivt, så hvis de skarpe hoveder på en eller anden måde kan komme hertil, så gør de det," siger Marianna Lubanski.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Timengo DPG

    Teknisk Support Lead

    Københavnsområdet

    Aller Media A/S

    Salesforce Administrator & Application Specialist

    Uspecificeret arbejdssted

    Netcompany A/S

    Microsoft Operations Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S