Artikel top billede

(Foto: Vuk Vukmirovic)

Udviklingskapløb om LTE spidser til

Tilhængere af to forskellige tilgange siger begge, at de har demonstreret VoIP-opkald.

Computerworld News Service: Tilhængerne af to konkurrerende specifikationer for levering af opkald via LTE-netværk har de seneste dage gennemført opkalds-demonstrationer, mens mobilgiganten Ericsson tilsyneladende har droppet sin støtte til det ene system.

LTE (Long-Term-Evolution) ser ud til at blive de fleste mobil-operatørers førstevalg til næste generations netværk, men det kan hverken bære tale- eller sms-trafik på samme måde, som operatørernes netværk kan i dag, eftersom det er et pakke-baseret IP-netværk.

Udstyrsleverandørerne foretrækker sammen med operatørerne en af to tilgange til håndtering af opkald via LTE, henholdsvis VoLGA (Voice over LTE via Generic Access) og One Voice.

Første LTE-opkald er gennemført

Torsdag fortalte Nokia Siemens Networks, at det var lykkedes at gennemføre et opkald via LTE-netværk på virksomhedens udviklings-centre i Tyskland og Finland. Opkaldet benyttede firmaets Fast Track VoLTE-teknologi, som efter Nokia Siemens Networks mening minder om One Voice-initiativet.

Virksomheden har dermed slået sig til sværvægterne som Alcatel-Lucent, Nokia, AT&T, Verizon Wireless og Orange, der annoncerede One Voice i sidste måned.

Fast Track-systemet tilbyder en call control-teknik, der er fuldt standardiseret af 3GPP (Third-generation Partnership Project), der står for 3G og LTE, fortæller Nokia Siemens.

Det udnytter fordelene ved IP Multimedia Subsystem (IMS), der er et nyt system til implementering af kabeltjenester og trådløse tjenester.

Virksomheden meddeler desuden, at den snart vil teste voice-opkald med en fuldt implementeret IMS-platform.
Kapløbet spidser til
Nokia Siemens' meddelelse kommer bare en dag efter Deutsche Telekoms annoncering af, at virksomheden har gennemført et LTE voice-opkald ved hjælp af VoLGA-teknologi.

Selskabet havde benyttet uafhængige VoLGA-baserede systemer fra Kineto Wireless og Alcatel-Lucent, fortalte den tyske operatør. Torsdag offentliggjorde Kineto en ny software til virksomhedens acces gateway, som ifølge Kineto understøtter VoLGA Forums specifikationer.

Vigtigt medlem er trådt ud

I mellemtiden har et af medlemmerne af One Voice-gruppen tilsyneladende droppet støtten til VoLGA.

Ericsson, det tidligere nøglemedlem af VoLGA Forum, er ifølge nyhedsrapporter i denne uge stoppet i organisationen.

Gruppens hjemmeside, som tidligere havde Ericsson på listen over medlemmer, nævner ikke længere virksomheden.

"Det er et ret hårdt slag for VoLGA," siger analytiker hos IDC Godfrey Chua.

I sidste ende vil de mobile operatører med LTE sandsynligvis køre voice og sms-trafik sideløbende med data på et enkelt netværk ved hjælp af LTE, hvilket vil give en mere effektiv udnyttelse af radio-spektret.

Men overgangen kommer nok til at tage flere år, hvor imens voice stadig vil skulle køre via 3G og ældre netværk, siger Godfrey Chua.

LTE vil først blive brugt til at offloade data-trafik fra enheder som for eksempel bærbare computere, så man kan frigøre kapacitet på 3G-netværkene, fortæller han.

LTE-telefonerne forventes ikke at komme på hylderne før efter næste år, og operatørerne forventes at beholde deres 3G netværk i adskillige år endnu. Verizon fortalte tidligere i år, at selskabets 3G netværk vil køre i mindst fem til syv år endnu.

"Det er ikke altafgørende at finde en tale-løsning lige med det samme," siger Godfrey Chua.

Men operatørerne vil nok gerne vide, hvilken tilgang leverandørerne planlægger at vælge, at så de ikke risikere at strande med en uønsket løsning, når den tid kommer," tilføjer han.

Oversat af Marie Dyekjær Eriksen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere