Hackere skrotter Microsoft: Nyt yndlingsoffer udpeget

Microsofts fokus på sikkerhed giver gevinst. Hackerne har vendt blikket mod et nyt yndlings-offer, der ikke i samme grad har fokuseret på sikkerhed og som sikkert også findes på din pc.

Artikel top billede

"Se tingene fra en hackers synspunkt: Applikationerne Adobe Reader og Flash Player er installeret på flere maskiner end Windows. Det giver altså en større bulls eye at sigte på."

Det siger Adobes sikkerhedschef, Brad Arkin, til Threatpost.com, i erkendelse af, at hans egen virksomhed har overtaget den tvivlsomme ære af at have afløst Microsoft som hackernes yndlingsoffer nummer et.

Adobes Reader, Flash og Acrobat er i dag så udbredte, at virksomheden føler sig kaldet til at hjælpe brugerne med at beskytte sig mod fremmed indtrængen i deres systemer.

Derfor gik Adobe sidste år i gang med at lancere faste opdateringer hvert kvartal, i stil med Microsofts såkaldte Patch Tuesday.

"Vi bærer ansvaret for at gøre de ting, der skal til, for at beskytte vores brugere," fastslår Brad Arkin.

Skidt år for Adobe

2009 var et slemt år for Adobe på hacker-fronten, skriver Threatpost.com, der forudser, at Adobes 2010 heller ikke bliver en dans på roser.

Det er især programmerne Reader, Acrobat og Flash, der har været hackernes yndlingsofre. Besværlighederne startede i februar, hvor en kritisk buffer overflow-sårbarhed i Reader tillod hackere at tage kontrollen over sårbare systemer.

Herfra gik det ned ad bakke, og i marts gik hackere efter sikkerhuller i billedkomprimeringsstandarden JBIG2 i Reader og Acrobat. I det hele taget var nyhedsstrømmen i begyndelsen af 2009 præget af Adobe-produkternes sårbarheder.

Og nyhederne var som regel ledsaget af meddelelsen om, at hullerne allerede var blevet udnyttet af hackere.

Det skal stoppe

Men nu skal det være slut, hullerne skal lukkes, og brugerne skal kunne regne med at kunne hente sikkerhedsopdateringer. Det er en stor opgave, og ikke noget, som Adobe hidtil har brugt mange ressourcer på, skriver Threatpost.com.

Adobes sikkerhedsafdeling er langt fra så stor som sikkerhedsafdelingerne i de store software-virksomheder som Microsoft og Oracle, men Adobes brugerbase tæller ikke desto mindre flere hundrede millioner.

Det er brugerne selvsagt ligeglade med: De interesserer sig kun for, om man kan stole på Adobes programmer eller ej.

Adobe minder om Microsoft

Adobes situation minder om den, som Microsoft befandt sig i for 10 år siden.

Adobes Reader og Acrobat er de facto-standarder for arbejde med PDF, og på nettet kommer ingen udenom Flash. Samtidig er angreb på applikationer blevet stadig mere populært blandt hackere.

De to forhold placerer Adobe højt på risikolisten.

Når Microsoft endda bruger mange ressourcer på at sikre sine produkter, som dermed bliver mindre attraktive som hacker-mål, stritter Adobe op som et enligt træ på en mark i tordenvejr.

Adobes modangreb består i dag af en kvartalsvis sikkerhedsopdatering, og en såkaldt 'silent updater', der automatisk henter de nyeste sikkerhedsopdateringer til brugerens computer.

Threatpost.com beskriver den automatiske opdateringstjeneste som et vigtigt skridt for Adobe, og kalder udbredelsen Microsofts Windows Update for en af de måske mest oversete sikkerhedssucceser.

Når maskinen opdaterer automatisk, får man nemlig beskyttet en masse brugere, der ellers ikke selv ville sørge for at få lukket sikkerhedshuller.

Med Adobes automatiske opdateringsteneste er den hellige grav dog langt fra velforvaret.

Det vil tage lang tid, før opdateringerne har kritisk masse, og i mellemtiden vil hackerne fortsat hamre løs på Adobe-programmerne. Men det er et skridt i den rigtige retning.

Læses lige nu

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S