Banedanmark tager første skridt mod skyen

Projekt-føljeton: Banedanmark tager de første skridt mod at lægge et populært system op i skyen. Læs om de første møder, hvor den overordnede arkitektur lægges fast.

Artikel top billede

I midten af februar kunne Computerworld berette om, at Banedanmark planlægger at lægge sit trafikinformations-system op i skyen.

Nu er første skridt i processen taget.

Tirsdag og onsdag i forrige uge mødtes repræsentanter fra Banedanmark og Microsoft til en to-dages arkitektur-design session.

Nuværende system og bruger-scenarier

På første dag blev Banedanmarks eksisterende system gennemgået. Det viste sig blandt andet under gennemgangen af den eksisterende arkitektur, at Oracle-databasen RDS er det centrale punkt i den eksisterende løsning. Her ligger foruden data om togtrafikken også en del forretningslogik i form af stored procedures.

På førstedagen blev der også identificeret fire forskellige brugs-scenarier:

• Passagerer (adgang via pc eller smartphone).
• Institutioner eller organisationer med storskærme i lobbyer, konferencerum, venteværelser og lignende.
• Trafiknyhederne (radio, tv osv.).
• Bots - screenscraping af systemdata til anvendelse i andre applikationer.

Regnefejl giver midlertidig krise

På andendagen blev den eksisterende arkitektur mappet til Windows Azure-platformen, og der blev givet et overslag på prisen for en Azure-løsning. Endelig blev en række punkter identificeret til nærmere undersøgelse i et efterfølgende proof-of-concept (PoC) forløb.

På baggrund af Banedanmarks oplysninger og Microsofts foreløbige arkitektur fremkom Microsoft med et prisoverslag på driften af trafikinformationssystemet på Azure.

En overgang så det ud til, at projektet ville strande på en alt for høj pris. Det skabte et vist postyr; hverken Microsoft eller Banedanmark kunne forstå, at prisen ville blive så høj.

Det viste sig dog, at den høje pris skyldtes en simpel regnefejl.

Arkitektur og pris

Da regnefejlen blev rettet, endte man på en pris, der var mere spiselig for Banedanmark.

Med en såkaldt Accelerator Core-prismodel, der anvendes til at skubbe Azure-projekter i gang, kunne prisen yderligere reduceres.

Der er i sagens natur tale om et estimat, som kan vise sig ikke at holde. Grundlaget for estimatet er blandt andet en række antagelser om hvilken arkitektur, der bedst understøtter trafikinformations-systemet.

Banedanmark klar til Proof of Concept

CIO hos Banedanmark, Kenneth Lau Rentius, er tilfreds med starten af projektet og ser frem til at få afklaret de udestående problemstillinger i et proof-of-concept.

"Med det setup, som er beregnet indtil videre, så ser det fornuftigt ud. Nu skal vi have undersøgt, om der er andre omkostninger, der mangler at komme med," siger Kenneth Lau Rentius.

Der er allerede identificeret nogle punkter, der skal afklares i forbindelse med et kommende proof-of-concept forløb. De punkter kan få betydning for projektets endenlige pris.

Næste skridt på dette tidspunkt er, at Microsoft og Banedanmark mødes for at planlægge proof-of-concept.

Udestående, som skal afklares, er blandt andet hvordan overvågningen af Azure-systemerne kommer til at foregå.

I dag står Siemens for overvågningen af Banedanmarks servere, og det skal derfor undersøges, hvordan Azure-systemerne integreres i den eksisterende systemovervågning.

Siemens er en af Microsofts partnere, der allerede anvender Azure-platformen til softwareopdatering. Siemens har da også planer om at anvende Azure til overvågning.

"Der bliver et videre forløb med PoC. Det planlægges i løbet af denne uge. Her finder vi ud af hvilke ressourcer Microsoft og vi skal stille med, ligesom vi bliver enige om, hvad der skal undersøges og får diskuteret økonomien," siger Kenneth Lau Rentius.

Udviklingsomkostninger ikke estimeret

Et område, der kan blive kritisk for projektet, er den nuværende Oracle-database. Her skal undersøges, hvordan data fra Oracle-databasen ireplikeres til Microsoft-løsningen. Oracle-databasen indeholder forretningslogik i form af stored procedures, så her skal der ses nærmere på, hvordan den logik implementeres i Azure.

Estimatet for driften af Azure-platformen indeholder ikke omkostninger til udvikling.

"Udviklingsomkostningerne er vi ikke klar på nu. Det er en del af proof-of-concept. Her skal undersøges, hvad der egentlig skal til for at skille det nuværende system ad," forklarer Kenneth Lau Rentius.

Det er planen, at der ikke skal ændres i udseendet af trafikinformations-systemets websider, men det er den bagvedliggende infrastruktur, som ændres.

Løsningen for mobilbrugere kommer også til at nyde godt af den nye sky-database.

Banedanmark forventer, at det nye system vil klare spidsbelastninger bedre end det gamle.

Forventer automatisk skalering

Baggrunden for at lægge trafikinformationssystemet op i skyen er blandt andet at undgå flaskehalsproblemer, hvis der pludselig bliver run på systemet.

Som det skete under det voldsomme snefald denne vinter.

"Jeg skal nødig blive overrasket over et større run på min hjemmeside. Løsningen skal være dynamisk, så det ikke er os, der afgører, om der bør skrues op og ned. Vi skal dog adviseres, hvis der skal skaleres op, så vi har styr på omkostningerne," siger Kenneth Lau Rentius.

Forventes klar inden somerferien

Med de forbehold, som skal tages på et så tidligt tidspunkt i sky-projektets projektforløb, er Kenneth Lau Rentius optimistisk på projektets vegne.

"Som det ser ud nu, er jeg rimelig positivt stemt. Hvis der ikke er nogle større problemer, end dem vi kender nu, har vi et mål om, at løsningen er klar inden sommerferien. Det er klart, at hvis der kommer nogle uoverstigelige problemer, så kan jeg være tvunget til at ændre planen, men indtil videre regner vi med at have en kørende løsning inden 1. juli," siger Banedanmarks CIO.

Punkter til afklaring under PoC

• Hvilken brugergrænseflade-model skal vælges for det nye site (Ajax, Iframe, etc.)?

• Hvordan skal replikering fra RDS-Oracledatabasen til SQL Azure foregå?

• Hvordan omlægges stored procedures i RDS-databasen bedst muligt til services?

• Kan der spares penge på båndbredde ved at gøre websiderne mindre?

• Opbygning af et testmiljø, hvor den foreslåede arkitektur kan loadtestes

• Hvordan kan det foreslåede servicelag passes ind i Banedanmarks eksisterende governance af services?

• Hvordan flyttes data fra "Landets puls" til SQL Azure?

Computerworld følger sky-projektets videre forløb, og det kan du læse mere om her på Computerworld.dk senere.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job