Artikel top billede

Ældre og analfabeter skal kunne bruge mobiltelefon

Nu skal ældre og analfabeter have bedre adgang til informationer ved hjælp af mobiltelefoner, lyder målet med et nyt forskningsprojekt.

Computerworld News Service: IBM og forskere fra akademiske institutioner i Japan og Indien går sammen om at udforske mulighederne for en fælles brugergrænseflade til mobile enheder, der vil gøre dem lettere at bruge for ældre og analfabeter verden over.

Virksomheden udfører forskningen sammen med National Institute of Design (NID) i Indien og Research Center for Advanced Science and Technology (RCAST) ved Tokyo Universitet.

Forskningens resultater og afkast af applikationer eller anden teknologi vil blive stillet frit tilgængelig for open source-miljøet, oplyser Nitendra Rajput, der er leder af Open Collaborative Research hos IBM Research India.

IBM's forskningsprogram Open Collaborative Research sigter efter at fremme innovation gennem forskningssamarbejde mellem universiteter og erhvervsliv.

Samarbejdet med open source-miljøet vil hjælpe til at fremme adoptionen af teknologierne og tiltrække udviklere til at bygge applikationer til målgrupperne, tilføjer Rajput.

Mobiltelefonen er afgørende

Forskningen fokuserer på at forbedre mobiltelefoners tilgængelighed på grund af disse apparaters prisbillighed og udbredelse, oplyser Rajput. Forskerne forventer, at mobiltelefonen nærmere end den traditionelle pc vil blive nøglen til at give ældre og analfabeter adgang til it, også fordi den er relativt lettere at bruge.

IBM besluttede at udføre denne forskning i disse to lande, da Japan har en stor ældrebefolkning, mens Indien har et stort antal analfabeter, fortæller Rajput. IBM har i forvejen forskningsafdelinger i begge lande.

En stor del af befolkningen i Indien bruger ikke it i nogen væsentlig grad, fordi de ikke har råd til pc'er, og fordi de er analfabeter, forklarer Rajput. Japans ældre har muligvis råd til it-udstyr men er ikke hjemmevante i komplekse brugergrænseflader, påpeger han.

Målet med forskningen er at finde lighedspunkter og forskelle i reaktionen på it blandt disse to befolkningsgrupper og derefter at udvikle en multimodal brugergrænseflade, der gerne skulle være tilgængelig for begge befolkningskategorier, forklarer Rajput.

Konklusionerne fra disse to lande vil ifølge IBM blive ekstrapoleret til brug i andre lande verden over med lignende problemstillinger.

Andet og mere end stemmestyring

De fleste teknologier til forbedring af adgangen til information gennem mobiltelefoner er allerede tilgængelige, men der er brug for meget mere etnografisk feltarbejde for at finde ud af hvilken kombination af disse teknologier, der er mest brugbar for de to beskrevne målgrupper - ældre og analfabeter, forklarer Rajput.

Selvom stemmestyring tilsyneladende er den mest relevante teknologi til adgang til information på mobiltelefoner for analfabeter, så er det ikke nødvendigvis den bedste løsning, når det kommer til information såsom statistiske tabeller eller billeddata, fremhæver han.

IBM og virksomhedens forskningspartnere leder også efter andre måder at tilgå information heriblandt brug af billeder til at understøtte tekst og lyd. Eksempelvis kan landmænd få information om pesticider præsenteret sammen med billeder af relevante afgrøder, forklarer han.

Forskerne har også planer om at bruge accelerometre i designet af brugergrænseflader, der på den måde kan knyttes mere konkret til det fysiske miljø. Mange mobiltelefoner bruger allerede accelerometre som værktøj i brugergrænsefladen.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere