It-chef: SaaS skal tænkes i en sammenhæng

Ole Nowak Dalner, it-chef i Albatros Travel, har oplevet udfordringerne med at integrere en SaaS CRM-løsning med lokalt installerede systemer. Man skal tænke tingene i en sammenhæng, lyder rådet.

Artikel top billede

"For mig er det uinteressant kun at diskutere CRM som en service. Man skal tage en debat, som gælder alt, fordi det er flettet sammen. Det er helt afgørende for, at man får et return of investment," siger Ole Nowak Dalner.

CRM som en service leveret over nettet kan rumme mange fordele, men SaaS-modellen rummer også flere ulemper.

Den erfaring har man gjort sig hos Albatros Travel, der lever af at sende danskerne på rejser til det meste af verden.

Med omkring 80 ansatte og en it-afdeling på fire personer, der bruger en stor del af tiden på den daglige support, er det oplagt, at outsourcing spiller en vis rolle for firmaet.

"Vores princip er outsourcing, og det vil sige, at outsourcing altid overvejes," fortæller it-chef Ole Nowak Dalner.

Han har været it-chef i firmaet i to et halvt år og har tidligere været en del af outsourcing-branchen via job hos KMD og IBM. Dermed kender han også SaaS-modellens fordele og ulemper fra begge sider af bordet.

Konkret består outsourcingen i Albatros Travel af, at halvdelen af virksomhedens servere er placeret hos KMD efter et princip om, at de kritiske servere, der skal fungere døgnet rundt, året rundt, skal styres af en ekstern part, mens man selv håndterer de servere, der bruges til de mindre produktionskritiske systemer, for eksempel intranettet.

Og så er CRM-systemet altså leveret fra en ekstern part over nettet, nemlig det danske firma webCRM.

"Årsagen er, at vi ikke selv ville begynde at implementere et CRM, og så fandt vi det her system. Man kan hurtigt komme i gang uden at skulle installere eller indkøbe noget. Den helt store fordel er, at du kan købe det pr. bruger," fortæller Ole Nowak Dalner.

Integrationsproblemer

Han er dog ikke udelukkende positiv over for de muligheder, man har med en SaaS-løsning. Erfaringen viser nemlig, at der også er mange problemer forbundet med den webbaserede CRM-løsning. Og det har sin forklaring.

"For mig er det uinteressant kun at diskutere CRM som en service. Man skal tage en debat, som gælder alt, fordi det er flettet sammen. Det er helt afgørende for, at man får et return of investment. CRM i sig selv er ikke interessant at outsource. Der er lige så mange problemer, som der er fordele," siger Ole Nowak Dalner.

Han forklarer, at problemerne opstår, når man har brug for at kunne trække på data fra andre systemer.

"Der kommer lige pludselig en masse grænseflade-problemstillinger, fordi det ikke er en integreret del af vores egen infrastruktur. webCRM er jo ikke en ø, det har nogle kundedata, og hvor tror du, de ligger," lyder det retoriske spørgsmål fra it-chefen.

Han tilføjer, at integrations-problemstillingen efter hans mening er en generel udfordring ved SaaS-løsningerne.

Klar til at skifte CRM-løsning

CRM er bare et af de områder, hvor integration stort set ikke er til at komme uden om, forklarer Ole Nowak Dalner.

"CRM er et så integreret system, at det altid skal knyttes direkte til dit økonomisystem. Man bliver så forretningsforhippet, at man glemmer, at der er nogle teknologiske naturlove. Og når vi taler CRM, skal det være knyttet til økonomisystemet, som er knyttet til lønsystemet, som er knyttet til produktionssystemet, eller hvad vi nu har," siger han.

Hvis it-chefen frit kan vælge, vil han derfor i fremtiden foretrække, at CRM-løsningen er leveret af den samme virksomhed, som leverer ERP.

"Det sekund, vi indfører et økonomisystem, som understøtter et CRM-system, vil vi bruge netop det CRM-system. For mig at se kræver CRM så tæt en integration til core-systemerne, at CRM naturligt også bør være en del af disse systemer."

"I modsat fald risikerer man let at blive afhængig af hjemmestrikkede applikationer, som kan sikre en integration," siger Ole Nowak Dalner.

Nødvendigt med helhedsbetragtninger

Albatros' it-chef fortæller, at det er nødvendigt med helhedsbetragtninger, når man taler outsourcing og dermed også SaaS-løsninger.

Ole Nowak Dalner mener, at det er problematisk kun at outsource CRM, og at man skal tage højde for, at anvendelsen af SaaS kan betyde en voldsom belastning af firmaets eksisterende internetforbindelse.

"Ofte kan SaaS kræve en kraftig kapacitetsforøgelse og eventuel øget driftstabilisering, som kan medføre væsentlige ekstraomkostninger og højere krav til driftstabiliteten," siger han.

"Man skal forstå, at det ikke bare handler om software as a service, man er nødt til at tage rigtig mange andre ting rundt om med i overvejelserne. Man er nødt til at se det i sin helhed."

Nogle af de fordele, der typisk fremhæves, når det drejer sig om SaaS, er de lave startomkostninger, den hurtige implementering, at det er let at styre systemerne fra centralt hold, og at der frigøres ressourcer i it-afdelingen.

Alt sammen kan Ole Nowak Dalner sådan set nikke genkendende til. Der er bare det lille men, at der hører en bagside af medaljen med i de fleste tilfælde.

Ole Nowak Dalner forklarer, at det umiddelbart er oplagt at leje sig til et system som CRM, hvis man ikke har nogen CRM-ekspertise i huset. Dermed er den hellige grav dog ikke velforvaret, for så er der bare andre ting, man skal have en ekspertice i.

"Pointen er, at når man så indgår aftaler med SaaS-leverandøren, skal man have indsigten i at indgå den slags aftaler. Det er der mange, der ikke har, og så er det, de brænder fingrene. Leverandøren leverer nøjagtig, hvad der blev aftalt, der er bare ingen hos kunden, der har haft indsigt i, hvad der blev aftalt," lyder en generel advarsel fra Ole Nowak Dalner.

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Politiets Efterretningstjeneste

PET søger specialist med fokus på on-prem Endpoint Management

Københavnsområdet

Jyske Bank

Sikringsspecialist til fysisk sikkerhed

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Consultant

Københavnsområdet

Banedanmark

Cyber Security Manager

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S