Selvbetjeningsløsninger skal måles og vejes

Borger.dk har lanceret et nyt fællesoffentligt system, der kan måle borgernes brug af forskellige myndigheders selvbetjeningsløsninger. Læs her hvad dataene kan bruges til.

Artikel top billede

Hvor mange borgere bruger en selvbetjeningsløsning? Hvor mange gennemfører? Og hvor lang tid tager det fra start til slut?

Det er de spørgsmål, et nyt fællesoffentligt statistik-system på borger.dk skal finde svar på.

Systemet skal indsamle data fra tilmeldte myndigheder og samle dem i en databank. Statistikkerne vil blive frit tilgængelige på statistik.borger.dk, og på den måde bliver det muligt at sammenligne de forskellige offentlige myndigheders selvbetjeningsløsninger.

"Det giver myndighederne en mulighed for at finde ud af, hvad status på deres selvbetjeningsløsninger er, men også at se på det over tid. Man kan for eksempel bruge statistikkerne til at måle effekten af en kampagne for en selvbetjeningsløsning," forklarer Jimmy Kevin Pedersen, der er kontorchef i borgerkommunikationskontoret i it- og telestyrelsen.

En simpel løsning

Det nye fællesoffentlige system fungerer ved, at de myndigheder, der ønsker at deltage, lægger en tæller ind på deres selvbetjeningsløsninger. Det har under udviklingen været vigtigt, at løsningen blev så simpel som muligt, så flest mulige myndigheder vil deltage.

"Det er simpelt at lægge tælleren ind. Man sætter et lille stykke java-script på startsiden af selvbetjeningsløsningen og på slutsiden. Det kan i princippet lægges ind på fem minutter," siger Thomas Andreasen, der er forretningsprojektleder for borger.dk og har været med til at stå for udviklingen af systemet.

Scriptet samler så hele tiden data om, hvor mange der bruger løsningerne, hvor mange der gennemfører, og hvor lang tid det tager. Disse data bliver så sammenholdt med en masse oplysninger om selvbetjeningsløsningen. Det giver mulighed for at lave en masse specifikke søgninger på bestemte perioder, bestemte typer løsninger osv.

"Det vil for eksempel være muligt få statistik på alle selvbetjeningsløsninger, der benytter digital signatur, eller at se på forskellige leverandører," siger Thomas Andreasen.

På grund af det simple system regner Jimmy Kevin Pedersen også med, at mange myndigheder vil benytte muligheden.

"Det her et fælles offentligt tiltag, som både staten og kommunerne har været meget involveret i. Derfor forventer vi også, at rigtig mange vil myndigheder vil være interesseret i at deltage," siger Jimmy Kevin Pedersen.

Frem med det gode eksempel

Behovet for en fælles løsning blev understreget, da IT- og Telestyrelsen i forbindelse med eDag3 kortlagde brugen af selvbetjeningsløsninger.

Det var kompliceret, at der skulle laves udtræk af de enkelte myndigheders selvbetjeningsløsninger, og det kunne være svært at sammenligne på tværs, da parametrene ikke var de samme.

Når man nu har fået en fælles platform, giver det mulighed for hele tiden at sammenligne selvbetjeningsløsningerne, og se hvilke der skiller sig ud.

"Tanken er, at man let kan identificere de gode eksempler på tværs og lade sig inspirere af dem. Derfor kan man sige, at det er en ret lille ting, som kan have en stor effekt," siger Jimmy Kevin Pedersen.

Systemet giver på den måde også mulighed for at vurdere de enkelte leverandører. For eksempel kan man ud fra tiden, det tager at gennemføre en selvbetjeningsløsning, sige noget om brugervenligheden.

De indsamlede data vil blive tilgængelige for alle, der skulle have lyst til at se dem og kan på den måde bruges af mange aktører i mange sammenhænge.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Marck Stadel Klaris som Datateknikerelev ved netIP's kontor i Herning. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S