Artikel top billede

Selvbetjeningsløsninger skal måles og vejes

Borger.dk har lanceret et nyt fællesoffentligt system, der kan måle borgernes brug af forskellige myndigheders selvbetjeningsløsninger. Læs her hvad dataene kan bruges til.

Hvor mange borgere bruger en selvbetjeningsløsning? Hvor mange gennemfører? Og hvor lang tid tager det fra start til slut?

Det er de spørgsmål, et nyt fællesoffentligt statistik-system på borger.dk skal finde svar på.

Systemet skal indsamle data fra tilmeldte myndigheder og samle dem i en databank. Statistikkerne vil blive frit tilgængelige på statistik.borger.dk, og på den måde bliver det muligt at sammenligne de forskellige offentlige myndigheders selvbetjeningsløsninger.

"Det giver myndighederne en mulighed for at finde ud af, hvad status på deres selvbetjeningsløsninger er, men også at se på det over tid. Man kan for eksempel bruge statistikkerne til at måle effekten af en kampagne for en selvbetjeningsløsning," forklarer Jimmy Kevin Pedersen, der er kontorchef i borgerkommunikationskontoret i it- og telestyrelsen.

En simpel løsning

Det nye fællesoffentlige system fungerer ved, at de myndigheder, der ønsker at deltage, lægger en tæller ind på deres selvbetjeningsløsninger. Det har under udviklingen været vigtigt, at løsningen blev så simpel som muligt, så flest mulige myndigheder vil deltage.

"Det er simpelt at lægge tælleren ind. Man sætter et lille stykke java-script på startsiden af selvbetjeningsløsningen og på slutsiden. Det kan i princippet lægges ind på fem minutter," siger Thomas Andreasen, der er forretningsprojektleder for borger.dk og har været med til at stå for udviklingen af systemet.

Scriptet samler så hele tiden data om, hvor mange der bruger løsningerne, hvor mange der gennemfører, og hvor lang tid det tager. Disse data bliver så sammenholdt med en masse oplysninger om selvbetjeningsløsningen. Det giver mulighed for at lave en masse specifikke søgninger på bestemte perioder, bestemte typer løsninger osv.

"Det vil for eksempel være muligt få statistik på alle selvbetjeningsløsninger, der benytter digital signatur, eller at se på forskellige leverandører," siger Thomas Andreasen.

På grund af det simple system regner Jimmy Kevin Pedersen også med, at mange myndigheder vil benytte muligheden.

"Det her et fælles offentligt tiltag, som både staten og kommunerne har været meget involveret i. Derfor forventer vi også, at rigtig mange vil myndigheder vil være interesseret i at deltage," siger Jimmy Kevin Pedersen.

Frem med det gode eksempel

Behovet for en fælles løsning blev understreget, da IT- og Telestyrelsen i forbindelse med eDag3 kortlagde brugen af selvbetjeningsløsninger.

Det var kompliceret, at der skulle laves udtræk af de enkelte myndigheders selvbetjeningsløsninger, og det kunne være svært at sammenligne på tværs, da parametrene ikke var de samme.

Når man nu har fået en fælles platform, giver det mulighed for hele tiden at sammenligne selvbetjeningsløsningerne, og se hvilke der skiller sig ud.

"Tanken er, at man let kan identificere de gode eksempler på tværs og lade sig inspirere af dem. Derfor kan man sige, at det er en ret lille ting, som kan have en stor effekt," siger Jimmy Kevin Pedersen.

Systemet giver på den måde også mulighed for at vurdere de enkelte leverandører. For eksempel kan man ud fra tiden, det tager at gennemføre en selvbetjeningsløsning, sige noget om brugervenligheden.

De indsamlede data vil blive tilgængelige for alle, der skulle have lyst til at se dem og kan på den måde bruges af mange aktører i mange sammenhænge.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere