Artikel top billede

(Foto: SH Søren Holm)

Her er din tjekliste til cloudbaseret firmamail

Disse ting skal du overveje, inden du gør din virksomheds mail-håndtering netbaseret og lægger den ud i skyen.

Læs også: Skal du have cloud-baseret mail? Tænk dig godt om.

"Som udgangspunkt er cloud-teknologien genial til storage. Det er et af de "quick wins," som mange firmaer kan få glæde af med det samme."

Sådan lyder vurderingen fra Carsten Jørgensen, der er sikkerhedsekspert i Devoteam Consulting samt moderator for Dansk IT's kompetance-netværk for cloud computing og virtualisering.

Han lægger sig dermed på linie med Niels Astor fra EMC, der i denne artikel kommer med gode råd, hvis du overvejer at lægge dine mails ud i clouden.

Vær grundig med test

"Test det i en begrænset udgave og med data, der ikke er kritiske, for at få erfaring med teknologien," foreslår Carsten Jørgensen de danske virksomheder, der ser en mulighed i cloud storage.

Et andet essentielt område er sikkerheden.

Før man lægger sine mails i skyen, skal man derfor overveje, om indholdet kan være kritisk for forretningen.

"Som med al datahåndtering, skal data klassificeres. Virksomhederne er nødt til at kigge på specifikke områder og håndtere dem på forsvarlig vis. Mange firmaer har dog allerede gjort det i deres politikker, og de kan arbejde videre med dem," fortæller Carsten Jørgensen.

"Er det almindelige data, behøver man ikke være synderligt bekymret, men de bør dog krypteres lokalt, inden de sendes af sted. I forbindelse med kritiske data skal man tænke sig grundigere om for at holde sikkerheden intakt."

Cloud-udbyderne har mange forskellige løsninger og sikkerhedsniveauer, som man kan vælge mellem.

"Vælger man den billigste, vil ens data typisk blive placeret i samme database som alle storage-firmaets øvrige kunders, hvilket ikke altid er hensigtsmæssigt. Det giver en svag sikkerhed, der ikke er god nok til de følsomme informationer," siger Carsten Jørgensen.

Læs også: Skal du have cloud-baseret mail? Tænk dig godt om.

Derfor skal du barbere mængderne ned

Læs også: Skal du have cloud-baseret mail? Tænk dig godt om.

På trods af de uendelige storage-muligheder i skyen kan mange danske firmaer få glæde af at barbere storage- og backup-mængderne ned.

"Arkivering er ikke svaret på alt. Datamængderne vokser meget hurtigt, og mange gemmer for ukritisk. En analyse af, hvad der gemmes, kan spare penge, og gøre det nemmere at genskabe miljøet, hvis det går ned. Irrelevante data nedsætter restore-hastigheden, og gør systemet mindre effektivt."

Sådan lyder det fra Kim Lohse, der er leder af storage- og backup-teamet i Siemens IT Solutions and Services.

"Det første, man bør gøre, inden informationerne flyttes ud af huset, er helt basalt at finde ud af, hvad og hvor meget, der er vigtigt at gemme. Arkivering kan være godt, men det løser langt fra alle problemer," vurderer han.

Det handler om hyldevarer

Det handler groft sagt om at få mere ud af det samme, lyder det fra Henrik Tang Hedegaard, der er chef for IBM's globale technology services, der blandt andet tilbyder cloud-løsninger til erhvervslivet.

"Skyen handler om at spare penge i form af stordrift, og stordrift medfører, at udbuddet består af pakkeløsninger, hvor virksomhederne så kan vælge hyldevarer," sagde han på IDC's konference om cloud computing, der blev holdt tidligere på året i København.

På grund af de meget standardiserede arbejdsgange er mail-håndtering derfor oplagt som en cloud-tjeneste, der kan barbere udgifterne ned, hvis virksomhedens it-ansvarlige vurderer, at sikkerheden er på plads.

Læs også: Skal du have cloud-baseret mail? Tænk dig godt om.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere