Reklamer gør mobilsnak gratis

Med SponsorFonen venter mobilselskabet i år 100 millioner kr. i reklameindtægter og over 100.000 kunder på gratis telefoni med indlagte reklamer.

Af Jesper Troelstrup Andersen

Sonofon lancerer et nyt medie for reklamer i Danmark. Mobilselskabets kunder bliver med SponsorFonen tilbudt 15 minutters gratis samtale om dagen mod at acceptere at høre en reklame cirka hvert andet minut.
Reklamerne kan målrettes præcist efter for eksempel køn, alder og interesser. Det skyldes, at kunderne skal besvare en række spørgsmål om sig selv, når de tilmelder sig. I praksis kan det betyde, at to personer, der taler sammen, vil høre forskellige reklamer.
Senere vil Sonofon gøre det muligt at sende reklamer i et bestemt område eller på et særligt tidspunkt. Det lokale supermarked vil kunne få sit slagtilbud ud i lokalområdet eller fastfoodkæden kan avertere mellem 17 og 18.
Desuden giver denne form for reklame mulighed for, at lytteren kan blive tilbudt at få tilsendt mere materiale ved for eksempel at taste ”1”. Sonofon regner med at nå en omsætning på 100 millioner kr. på telefonreklamer i år. De første aftaler er indgået med Kims, McDonald og Newsweek.

Kun hos Sonofon
Både kunder, der benytter Sonofons taletidskort, og abonnenter kan tilmelde sig SponsorFonen. Det er således muligt at komme i gang med at tale gratis ved at købe en startpakke med et talekort til 199 kr.
Man kan ringe gratis 15 minutter om dagen i de perioder, hvor det er billigt at telefonere, når man har fritidsabonnement: Det vil sige efter kl. 17.00 og i weekenden.
Når man ønsker at ringe gratis taster man "1046". Så bliver man bedt om at taste det nummer, man vil i kontakt med. Så føler en ti sekunders reklame, som kun den, der ringer op, hører. Herefter sættes samtalen igennem, og man kan tale i 50 sekunder, før man bliver afbrudt af en ti sekunders reklame. Resten af samtalen bliver afbrudt af ti sekunders reklame, hver gang der er gået 110 sekunder.
Man kan ringe til alle fastnet-numre og til Sonofons mobilkunder. Dog ikke til en række offentlige institutioner som hospitaler og vagtlæge.
Folk, der ikke ønsker opkald med reklamer, kan kontakte Sonofon og frabede sig disse opkald. Når man ikke kan ringe til folk, der er mobilkunder hos andre selskaber, skyldes det, at mobilselskaberne tager en forholdsvis høj afgift for at stille opkald videre til deres kunder.

Unge er målgruppen
Sonofon vil især markedsføre reklametelefoni overfor unge. Alle under 18 skal have deres forældres underskrift, før de kan blive SponsoFon-kunder, og børn under ti år kan ikke blive kunder.
I øvrigt har Sonofon udarbejdet et sæt regler for indholdet i reklamerne efter de retningslinier, som TV2 har lagt for deres tv-reklamer. Der bliver således hverken reklamer for spiritus eller tobak.
Tilbuddet om at ringe gratis går i luften 15. marts. Sonofon lancerer SponsorFonen efter at have tegnet en licensaftale med det svenske GratisTel, som har patent på de systemer, reklametelefonen kører på. Ifølge Sonofon vil denne licens betyde, at ingen konkurrerende selskaber vil være i stand til at lancere noget lignende foreløbigt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere