80.000 SOL-brugeres e-post slettet

Efter næsten to måneders tekniske problemer med sin gratis e-posttjeneste må Scandinavia Online (SOL) nu erkende, at samtlige cirka 80.000 brugere har fået slettet al den post, de havde liggende i systemet.

Af Morten Skeldal Østergaard

SOL mistede midt i august alle gemte e-mails i systemet samt brugernes adressebøger på grund af en diskfejl. Firmaet lovede imidlertid at kunne genskabe den tabte post ud fra sikkerhedskopier, men det har ikke været muligt.

- Vi kunne ikke selv løse problemet og måtte sende vores diske til reparation hos specialister i udlandet, men de har heller ikke været i stand til redde vores data, siger Kasper Vad, udviklingschef i Scandinavia Online.

Fejlen opstod i sin tid på grund af en overbelastning af systemet, der brød sammen på grund af et overvældende antal brugere.
- Med næsten 80.000 brugere taler vi om millioner af mails, der kører gennem systemet hver dag, og adskillige gigabyte med gemte e-mails, siger Peter Lylloff, IT-chef hos Toft A/S, der står for den daglige drift af SOL´s postsystem.

- Vi er nu klar over, at diskaktiviteten kan være en kritisk faktor, som vi må være mere opmærksomme på fremover, siger Peter Lylloff.
Hos SOL er man ikke decideret stolte af den ustabile e-posttjeneste, som man har modtaget mange klager over.

- Vi vil gerne lave en gratis tjeneste, som folk kan stole på, så det her er bestemt ikke nogen særlig behagelig situation, siger Kasper Vad.
Arbejdet er nu gået i gang for at stable en mere pålidelig serverstruktur på benene.

- Jeg kan ikke give en hundrede procent garanti for, at der ikke sker flere uheld, men vi er nu i gang med at stille en parallel server op, så vi altid har en tro kopi af systemet liggende, siger Kasper Vad.
SOL købte i januar e-posttjenesten af ITCOM, der stadig er ansvarlig for driften, som de så igen har outsourcet til Toft A/S.

SOL ejes af den store norske mediekoncern Schibsted.

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job