Af Torben R. Simonsen *, Computerworld
Det går ud over hele branchen, når enkelte e-butikker fumler med logistikken og ikke leverer varen. E-handel er en tung fugl at få op at flyve. Det er som en albatros, der skal løbe 50 meter, før den kan lette. Der skal helst ikke være for mange forhindringer på banen, siger Kim Wilde, direktør i Media Service A/S, der beskæftiger sig med logistik, service og fulfilment.
Kim Wilde, som har ti års erfaring med postordre- og B2C-logistik, mener, at den enkelte e-butik må se ind i sig selv for at bedømme, om logistik bør være en kernekompetence for forretningen.
- Det vigtige er, hvor i værdikæden logistikken befinder sig. Man har jo både kompetencer, erkendte inkompetencer og uerkendte inkompetencer. Det er de sidste, der er de farlige i logistiksammenhæng, mener Kim Wilde.
Han anbefaler, at man outsourcer sin logistik til en professionel, hvis man er e-opstart og slet ikke har nogen kompetence.
Glemmer logistikken
- Det er bedre at outsource end ikke at tage logistikken alvorligt. Men det er desværre meget almindeligt at glemme logistikken i planlægningsfasen, hvor forretningsideen og finansieringen falder på plads. Logistikken regner man med at klare ved at printe ordrerne ud og så pakke dem. Mange opdager først, at det ikke er helt så nemt, når der kommer kunder i butikken, siger Kim Wilde.
Hans bud på, hvorfor e-logistik volder flere kvaler end gammeldags logistik, er, at man ikke kan starte i det små med at pakke ordrerne ved køkkenbordet.
- E-handel er født elektronisk, og det kræver, at systemerne virker hele vejen igennem. Og det gør de ikke altid. Alle de store e-butikker, der er gået ned, har haft logistikproblemer. De brugte masser af penge på IT og markedsføring, men de glemte at få logistikken med ind i beslutningsgrundlaget. Heldigvis er der ved at komme mere fokus på logistik nu, siger Kim Wilde.
Bevar kontrollen
Thomas Skov, direktør i eBS Logistics, råder kunderne til at beholde logistikfunktionen selv, medmindre de er helt sikre på, at det er både billigere og bedre at outsource. eBS Logistics beskæftiger sig med benchmarking på nettet, logistikrådgivning ved e-handel, samhandel og markedspladser samt e-procurement.
- Rådet gives ikke, fordi man ikke kan outsource en kernekompetence, men fordi man så hurtigere kan opdage fejl og bedre kan kontrollere, at tingene foregår, som man ønsker det. Hvis man outsourcer en kernekompetence, er det vigtigt, at man vælger sin underleverandør med stor omhu og bevarer kontrollen med processen. Ellers kan det hurtigt gå galt, siger Thomas Skov.
Og det gør det. Blandt andet fordi der hele tiden kommer nye e-butikker til, som lige skal gøre deres erfaringer og opdage, at de mister kunder på ikke at levere varen. Men også for eksempel fordi man sælger noget, man ikke har på lager. Når varen så er i restordre, og e-butikken står sidst på leverandørens liste, går det galt.
- Det er et stort problem, at e-butikkerne ikke har et langvarigt forhold til leverandøren at trække på eller bare for lille omsætning. Det giver en skæv magtfordeling. Er der mangel på varer på markedet, så er det den lille, nye e-butik, der ikke får nogle varer, siger Merete Zier Olsen, der har skrevet kandidatafhandling om e-logistik.
Merete Zier Olsen har sammen med Camilla Middelboe undersøgt sammenhængen mellem e-forretningernes renommé og den måde, fire rene e-forretninger og fire click & mortar-forretninger håndterede logistikken på i deres cand. merc.-kandidatafhandling, som blev færdig i januar.
Læs mere i Computerworld Dotcom, logistik-tema side 6-7.