Af Kim Kaas Selsø, Computerworld Online
Efter fire år i svensk eje er det oprindeligt danske multimediehus Deadline Games med 25 ansatte atter et rent dansk foretagende. Selskabet er netop blevet købt tilbage fra den børsnoterede svenske Vision Park-koncern for een krone, og det er fremover planen, at selskabet skal klare sig selv, oplyser den ene af Deadline Games' bagmænd, Creative director Simon Jon Andreasen. Han var selv med til at grundlægge Vision Park sammen med en svensk medstifter tilbage i 1996.
- Vi har købt Deadline tilbage for een krone plus en masse rettigheder. Potentialet er rimelig stort for et firma som vores, og jeg er ikke i tvivl om, at vi kan klare os bedre alene, siger Simon Jon Andreasen.
- Det at have frihed betyder virkelig meget for os. Så føler vi, at det er os selv, vi arbejder for og ikke en kæmpestor klods. Når man arbejder med kreative mennesker, betyder den slags meget.
Minus 30 millioner
Deadline Games havde sidste år en omsætning på 12 millioner kroner og et plus på bundlinien på nogle hundrede tusinde. Selvom det ikke lyder af meget, var det en del bedre end storebror i Vision Park, der kom ud af regnskabsåret med et minus på 30 millioner kroner ud af en omsætning på 200 millioner kroner.
Ifølge Simon Jon Andreasen behøver Vision Park dog ikke at føle sig snydt. Vision Park har således rettighederne til en stribe af Deadline Games computerspil. Et salg som det nu selvstændige danske selskab får royalties af.
- De får en del af kagen, og vi får vores, som Simon Jon Andreasen formulerer det.
Deadline Games begyndte som journalistbureau for mere end ti år tilbage. Siden har forretningsområdet bredt sig til også at omfatte radio, tv, musikvideoer, spil og internetkoncepter.
Black Out
Selskabet trådte for alvor ind på det digitale marked i 1996 med computerspillet Black Out, men på grund af utilfredshed med det daværende forlag, BMG, etablerede folkene bag Deadline et nyt forlag, Vision Park, i samarbejde med det svenske selskab TATI.
Vision Park, der blev noteret på den svenske fondsbørs samme år, overtog herefter TATI og Deadline Games, som siden har været en del af Vision Park-koncernen. Vision Park har i dag for længst overhalet Deadline Games i omsætning og er ifølge egne oplysninger i dag Nordens førende distributør af computerspil.