Kronik: Uklarhed om dybe links

Der findes ikke nogen endegyldig juridisk afgørelse af lovligheden af deep-linking. I flere sager har såvel ophavsretlige som markedsføringsretlige synspunkter været påberåbt. Men de fleste principielle sager er blevet forligt, og dermed er der ikke bragt klarhed over spørgsmålet. Det skriver advokat Hanne Bender.

Lovligheden af såkaldt deep-linking, dvs. links, hvor internetbrugeren ikke sendes til forsiden af en bestemt hjemmeside, men derimod direkte til en underside, er yderst aktuel.

For hjemmesideindehaverne betyder deep-links, at besøgende ledes direkte til underartikler, og dermed ofte ledes uden om den reklametunge forside. Det har også ofte reklamemæssig negativ effekt, at de ikke selv skal finde rundt. Når der linkes direkte til den relevante underside, mistes en stor del af disse hits og dermed en stor del af hjemmesideindehaverens indtægtsgrundlag.

Der er derfor mange, der er modstandere af deep-links, og af samme grund bliver spørgsmålet om lovligheden meget aktuel. Det retlige forhold vil normalt være et spørgsmål om, hvorvidt deep-linking er en overtrædelse af ophavsretten eller markedsføringsretten.

Spørgsmålet om det markedsføringsretlige krænkende i deep-links har ikke været behandlet i dansk ret, det har derimod spørgsmålet om en ophavsretlig krænkelse. Ganske vist ikke direkte, men spørgsmålet har været berørt i et par sager.

MP3-dommen

Deep-links' lovlighed blev således berørt i den såkaldte MP3-dom. Sagen vedrørte to drenge, der på deres hjemmesider havde deep-linket til, hvad de vidste var ulovlige MP3-filer. Vestre Landsret udtalte, at de to havde medvirket til den ophavsretskrænkelse, der skete, når besøgende på hjemmesiderne hentede ulovlige eksemplarer af musiknumre via drengenes hjemmesider.

I sagen om MP3-filerne udtalte retten også, at drengene ved at deep-linke til MP3-filerne havde foretaget ulovlig tilgængeliggørelse af musiknumrene, som måtte sidestilles med offentlig fremførelse. I øvrigt i overensstemmelse med en tidligere svensk dom fra Högsta Domstolen. Afgørelsen synes meget vidtgående, men indtil videre haves kun denne sparsomme og restriktive praksis.

Udover den allerede nævnte MP3-dom findes kun en enkelt dansk retsafgørelse ? nemlig et fogedforbud afsagt af retten i Århus den 31. oktober 2001.

Fogedretskendelsen

Det er dog nok for vidt at udlede et generelt forbud mod deep-linking af sagerne. Den meget omtalte fogedretsafgørelse fra Århus bringer ikke yderligere klarhed.

I denne sag havde Danske Dagblades Forening på vegne af en række danske dagblade påstået forbud mod den århusianske virksomhed Intelligy Net A/S' eksemplarfremstilling og tilgængeliggørelse af dele af artikler fra internetudgaverne af diverse dagblade samt forbud mod, at der på hjemmesiden blev foretaget dybe links til artiklerne på internetudgaverne af dagbladene.

Sagen vedrørte Intelligy Net A/S, der drev en lokalguide, hvor der bl.a. var en nyhedsoversigt i form af overskrifterne fra en række nyhedsmedier samt en kort gengivelse af artiklernes første linier. Overskrifterne linkede direkte til den omtalte artikel på nyhedsmediernes hjemmesider. Der var således tale om deep-linking.

Fogedretten nedlagde forbud, som påstået af Danske Dagblades Forening.

Sagen kan dog ikke bruges til særlig meget, fordi Intelligy Net A/S allerede inden fogedsagen blev erklæret konkurs, og firmaet derfor ikke mødte op i fogedretten. Der var således ingen modargumentation overfor Danske Dagblades Forenings påstande. Ligesom boet efter Intelligy Net A/S havde givet afkald på justifikationssag efter fogedkendelsen.

I udlandet findes heller ikke noget endegyldigt svar på deep-linkings lovlighed. I flere sager har såvel ophavsretlige som markedsføringsretlige synspunkter været påberåbt. De fleste sager, af principel interesse, er dog blevet forligt, og dermed er der ikke bragt klarhed over spørgsmålet.

Intet fast ståsted

Af interessante sager skal dog nævnes en amerikansk sag mellem Ticketmaster Inc. og Tickets.com. Her forsøgte Ticketmaster uden held, at hindre Tickets.com i at deep-linke til deres hjemmeside. Dommeren mente ikke, at deep-linking var en ophavsretskrænkelse, idet der ikke skete nogen kopiering, og udtalte herudover, at deep-linking ikke i sig selv var i strid med markedsføringslovgivningen (Unfair competition). Men særligt vedrørende markedsføringslovgivningen, var dommen dog ikke fuldstændig klar. Der kan derfor ikke tages til indtægt for, at amerikansk ret endeligt har taget stilling.

En anden interessant sag vedrørte et hollandsk nyhedssite ved navn Kranten.com, hvorfra man deep-linkede til en række hollandske aviser, der herefter anlagde sag. Også her fandt retten, at deep-linking ikke var i strid med ophavsretslovgivningen. Samtidig anførte retten, at såfremt hjemmesideindehaverne ikke ønskedes deep-linking, kunne bladene hindre denne teknisk.

Ligesom i udlandet har dansk ret endnu ikke har fundet et fast ståsted, med hensyn til deep-links, så kommende sager må afgøre retsstillingen, men det forekommer problematisk, hvis domstolene anlægger en alt for restriktiv linie vedrørende retten til deep-linking.

Advokat Hanne Bender er leder af Advokatfirmaet Bender.dk

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Capgemini Danmark A/S

    Presales Lead End User Services

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil