Avatar billede Jens Juniormester
05. juni 2016 - 09:01 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

"Java" æder 35 GB harddiskplads

Jeg har for et par timer siden ved hjælp af "Spacesniffer" & "Spacemonger" fundet ud af at "Java" fylder helt vanvittige 35 GB på min harddisk ?
Kan det virkelig passe ?

Er der mulighed for at mindske harddiskforbruget for "Java" ?

Mvh. Jens
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2016 - 10:11 #1
du kan have flere versioner liggende - kun den nyeste bør bruges.
har du reelt brug for java? overvej kraftigt at slette det helt.
Avatar billede bvirk Guru
05. juni 2016 - 10:40 #2
Afinstallere - køre ccleaner - chekke manuelt at mapper er væk og så genistallere efter behov - alene jre (java runtime environment) for blot at kunne afvikle.
Det burde reducere pladsforbrug med faktor 30-60
Avatar billede Slettet bruger
05. juni 2016 - 13:07 #3
jre (java runtime environment)
http://kortlink.dk/megu
JRE er en server baseret java udgave !!!

Java" fylder helt vanvittige 35 GB på min harddisk ?
Kan det virkelig passe ?

Virker meget mærkeligt, jeg tror at de som de nævnte programmer måske har målt, er hvor meget plads der er afsat til java. Se billed.
http://i.imgur.com/bNsU168.png

Du kan selv vælge hvor meget plads der skal være afsat til java. 1 til 1½ GB burde være nok. 1000 mb til 1500 mb.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2016 - 14:16 #4
@Pixxel

JRE er ikke en server baseret Java udgave.

JRE er nødvendigt til al Java.

JRE findes i to udgaver: almindelig JRE og en speciel server JRE. Dit link er til server JRE versionen.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2016 - 14:18 #5
@bvirk

JRE er nok for en helt almindelig bruger. Men er der bare den mindste chance for at man kunne faa bruge for Java i programmerings sammenhaeng, saa kan man lige saa godt tage JDK.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2016 - 14:21 #6
Med hensyn til plads forbrug saa fylder en JRE 100-200 MB afhaengig af version.

Og JDK yderligere 200-400 MB.

35 GB lyder helt vildt.
Avatar billede Jens Juniormester
05. juni 2016 - 15:57 #7
Jeg vil gerne takke for alle henvendelser på mit problem.
Java og alle undermapper med indhold er nu blevet slettet (vha bl.a. CCleaner som foreslået), og harddiskpladsen er øget med 35 GB.

Har efterfølgende kørt en defragmentering med "Piriform's Defraggler", og er i skrivende stund ved at "Wipe Freespace" med CCleaner.

Vil nogen være venlige at forklare hvordan jeg kan installere "Java"  i en extremt mindre pladskrævende version ?

Jeg benytter egentlig kun "Java" til opgaver der kræver Java installeret. Jeg er ikke programmør eller raketforsker, og har ikke behov for programmet til mere end hverdagsting.

På forhånd tak - & stor tak til alle der har svaret.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2016 - 16:15 #8
Bare snup seneste version af enten JRE eller JDK herfra:

http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index.html
Avatar billede claes57 Ekspert
05. juni 2016 - 16:16 #9
typisk startes java også fra browser, hvis der er gamle rutiner, der ikke er lavet om, og så kan du få brug for at have både 32bit og 64bit versionen installeret.
Gå til http://www.java.com/en/download/manual.jsp
hent Windows Offline og Windows Offline (64-bit)
de ligger så i download-mappen, og installeres derfra.
Avatar billede Jens Juniormester
05. juni 2016 - 16:26 #10
Wow... Hurtige svar :). Takker.

Jeg venter lige indtil "Wipe Freespace" bliver færdig med opgaven før jeg begynder at installere igen.

Jeg vender tilbage med en update på processen i morgen, hvis OK ??

Super mange tak for feedback til ALLE.

Største hilsener,
Jens
Avatar billede Jens Juniormester
05. juni 2016 - 17:58 #11
Back Again......

Opsummering :
Afinstallation af "Java" via "CCleaner" forløb helt fantastiskt.
Efterfølgende defragmentation via "Piriform Defraggler" - der gik lidt tid, men var (tror jeg) en god ting.
"CCleaner" med funktionen "Wipe Free Space (valgte "Complex Overwrite, 7 Passes)
gjorde yderligere 3 GB mere diskplads fri !!)
Installerede derpå "jre-8u92-windows-i586-iftw" fra linket Arne V. var så flink at oplyse tidligere :) .

(http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index.html )

Alt er forløbet langt bedre end forventet (og hurtigere, I might add !!) .

Så IGEN : Tusinde tak for gode tips & råd til alle.

Mit problem er løst takket være Jer herinde.

De venligste hilsener

Jens