Avatar billede brasso Forsker
28. juli 2016 - 00:11 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Mærkelig pause under opstart, Windows 10 64 bit

Hej Jeg har efterhånden opgraderet nogle stykker PC'r fra Win 7 til Windows 10.
2 af de bærbare computere jeg har opgraderet opføre sig underligt (anderledes) end de øvrige.
Når maskinerne startes vises det blå Windows ikon og animationen (kugler der drejer rundt) i 10 sek. så bliver skærmen mørkeblå (Ingen disk aktivitet) i ca. 80 sek., derefter kommer velkomstskærmen og kort efter vises skrivebordet.
De øvrige maskiner har ikke denne forholdsvis lange pause, hvor der åbenbart sker et eller andet i baggrunden, som sinker opstarten.
Maskinen er en HP Pavillion dv7, hvor jeg har installeret en SAMSUNG SSD, hvor den oprindelige Windows 10 installation er klonet til
Maskinen opførte sig på samme måde før installation af SSD'n, opstarten tog bare ca. 2 minutter længere.
Er der nogen der har en forklaring på, hvad der foregår i de sekunder der er blå skærm? Og kan man speede opstarten op, altså komme uden om denne periode? Kan det være en dårlig driver der sinker systemet?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. juli 2016 - 06:30 #1
Et par ting jeg havde kigget på.
Bios: Kig om harddisken står som 1 prioritet og ikke andre muligheder (evt dvd drev som 2.
System: Undersøg hvilken skærm der er hoved skærm i systemet. Forsøger computeren at bruge en skærm der ikke er tilgængelig kan der opstå en tidsfaktor der.
Tjek også at dine drivere er helt up to date i systemet.
Problemet kan dog måske også ligge i selve bios der ikke 100% er optimeret til ssd disken. Dog vil jeg sige at jeg har en HP DV6 der virker fint  med en Samsung Evo 850., så jeg tvivler lidt på at problemet er bios.
Avatar billede Slettet bruger
28. juli 2016 - 07:19 #2
Hvis det sker efter du ser Windows-ikonet, lyder det mere som noget som starter op (eller prøver på det) - du kan kig i startup (gennem Taskmanageren -> Ctrl+Shift+Esc --(faneblad) startup) og kig på de programmer som starter op.
Det skal dog siges, at de fleste programmer (hvis ikke alle) først starter efter du er logget på - som lyder som om det ikke er tilfældet - du skal søge efter Computerens opstart/programmer eller evt. drivere som ikke er til windows 10 (evt. søg på Hp's hjemmeside efter win 10 driver til din hp-maskine)
Avatar billede BPA Seniormester
28. juli 2016 - 08:43 #3
Jeg har haft samme opførsel på min PC.
Noget indikerede at den lavede en CHKDSK. ved opstart.
Det evnede jeg ikke at gøre noget ved.
Avatar billede brasso Forsker
29. juli 2016 - 19:24 #4
Tak for input! Jeg har afleveret maskinen til ejeren, og får først fat i den igen, når jeg skal installere disk 2 (venter på en ledning). Findes der et program der logger hele start processen, som samtidig angiver hvad der sker og hvor meget tid hver enkelt proces tager? Og det skal selvfølgelig være helt fra start inklusiv hardware tjek osv.
Så burde det jo i loggen være muligt at se, hvad der tager tid.
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2016 - 12:45 #5
ja - der findes et værktøj: Windows performance toolkit som er en del af Microsoft ADK
https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=39982

Jeg skal dog advare om, at den er MEGET detaljeret og teknisk - men den viser ALT hvad Computeren gør
se evt. nogen eksempler/forklaringer på Youtube
(bla: https://www.youtube.com/watch?v=HGTlc_gWH_c)
Avatar billede brasso Forsker
30. juli 2016 - 22:57 #6
#5 Tak Thomas S Det vil jeg prøve når jeg får fingre i maskinen igen.
Avatar billede brasso Forsker
26. august 2016 - 22:31 #7
Nu har jeg prøvet at installere Windows Performance Toolkit, men jeg kan overhovedet ikke finde ud af, hvordan jeg får det sat op til at logge opstarten. ØV! ØV!
Avatar billede brasso Forsker
03. januar 2017 - 09:58 #8
Hej
Sidste nyt i denne sag.
Jeg har fundet ud af ved at surfe lidt rundt på nettet, at det er pga. at maskinen er forsynet med 2 grafikkort, at pausen opstår. Angiveligt skulle det skyldes at der ikke rigtig findes en Catalyst driver til Windows 10, der kan håndtere maskiner med 2 grafikkort. Jeg fandt et link til en mulig løsning, men har ikke haft fingre i maskinen endnu.
Avatar billede brasso Forsker
12. februar 2017 - 16:37 #9
Pyhaaa! Det driller godt nok det her.
Nu er det lykkedes mig at få installeret et sæt drivers så grafikkortene virker korrekt, i hvert fald så vidt jeg kan konstatere.
Når jeg højreklikker på skrivebordet får jeg nu 2 forskellige måder at tilgå Catalyst programmet. 1 (Grafik egenskaber), 2 (Konfigurer Grafik med understøttelse af skift).
Grafikkort oplysninger:
1. Radeon HD 6520G intergreret GPU, driver ver. 15.201.1151.0, dato 21.08.2015
2. Radeon 6600M/6700 M, driver ver. 15.201.1151.1008, dato 04.11.2015

CPU: AMD A6-3430 MX APU with Radeon HD Graphics 1.7 GHz, 8.0 GB RAM.

Det lykkedes først at få det hele til at virke efter at den nyeste udgave af Catalyst softwaren, blev installeret separat efter at driverne var installeret.

Meeeeenn! Det løste desværre ikke problemet med den underlige pause på ca. 95 sek.  Øv! Øv! Øv!

P.... irriterende, når boot processen minus pausen kun er 37 sek.
Avatar billede brasso Forsker
12. februar 2017 - 16:51 #10
PS. Catalyst version 16.50.2011-161223a.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2017 - 11:40 #11
Har du prøvet at gå ind i bios og slå en af dine grafikkorter fra? (helst den du ikke bruger) - det kan være, at det så virker bedre? eller har du brug for begge kort?
Avatar billede brasso Forsker
13. februar 2017 - 12:54 #12
#11 Har kigget i BIOS, dvs. der er ikke umidelbart ikke adgang til BIOS, npår jeg trykker F2 i opstarten kommer der ern menu frem med forskellige muligheder, og det ligner overhovedet ikke en normal BIOS, hvordan jeg komme ruden om denne menu og direkte i BIOS har jeg ikke fundet ud af.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2017 - 13:02 #13
Prøv at bruge F10 eller ESC til at komme ind i bios
Avatar billede BPA Seniormester
13. februar 2017 - 13:25 #14
På min Pavilion dv8 er det:
ESC og derefter F10
Jeg følger blot med hvad I prøver.
Måske fokuserer I lidt for enøjet på grafikkortene.
Jeg er ganske sikker på min, som skrevet i #3
lavede en CHKDSK ved opstart.
Prøv at lave en manuel CHKDSK
Tag tid på det, og se om det ikke stemmer med pausen du får ved opstart.
Jeg skal ikke blande mig yderligere.
Avatar billede brasso Forsker
13. februar 2017 - 13:30 #15
F10 gav adgang til BIOS, men der er overhovedet nævnt noget med grafik. Det er i det heletaget en meget sparsom BIOS. Ja! Den er opdateret til den sidste nye version jeg kunne finde, dog er den helt tilbage fra 2009.
Jeg prøver lige at installere Windows repair tool fra Tweaking.com. Programmet indeholder forskellige værktøjer til at tjekke og reparere Windows.
Hvis CHKDSK er problemet må den vel kunne slås fra evt. i BIOS.
Normalt mener jeg også at CHKDSK, kommer med besked når en disk skal tjekkes.
Avatar billede brasso Forsker
13. februar 2017 - 14:30 #16
Har nu kørt en CHKDSK. Den kører i 230 sek. den står meget længe på 46% og så pludselig er den færdig og genstarter maskinen. Så umiddelbart ser det ikke ud til at der er nogen sammenhæng.
Avatar billede brasso Forsker
13. februar 2017 - 15:08 #17
Sidste nyt. Maskinen har ikke denne pause når den startes i fejlsikret tilstand,  så nu er det 'bare'  at finde ud af hvor det går galt. Det må absolut være noget med en driver, er jeg efterhånden helt overbevist om.
Avatar billede brasso Forsker
15. februar 2017 - 09:34 #18
Sidste nyt i denne føljeton.
Kørte Iobit Drive booster, den fandt en ny driver til 6600 M / 6700M grafikkortet, og efter genstart, startede maskinen i løbet af nul komma nix, efter ca. 10 sek. kom der så desværre en besked, at der ikke er installeret en AMD driver til den installerede hardware, det må så være HD 6520G kortet.
Konklusionen må så være at det som vi har været lidt inde på hele tiden at problemet med pausen har at gøre med grafikdriverne og måske fordi der er dual grafik i maskinen.
Jeg vil nu prøve om det kan lykkes at installere en driver til HD 6520 kortet uden det giver problemer.
Maskinen kører faktisk rigtig godt kun med den ene driver, men så skal jeg på en eller anden måde undertrykke advarslen om at der ikke er installeret den korrekte driver.
Avatar billede brasso Forsker
15. februar 2017 - 14:51 #19
Så booter maskinen på ca. 15 sek. uden pause. Aner ikke hvordan hunden det skete.
Det eneste jeg gjorde var at fjerne HD6520G kortet i "Enhedshåndtering", slukke maskinen helt, og der efter starte den igen. Kortet var så igen synlig i "Enhedshåndtering". Catalyst Controlcenter virker også, bortset fra at programmet ikke kan vise de 2 kort, så man kan sige det virker delvist.
Da maskinen nu kører fint, kan jeg godt leve med at Catalyst ikke virker 100%.
Der er s¨å undervejs opstået et andet problem, når maskinen skal lukke komme rder en boks med besked om explorer.exe programfejl, Hukommelse kunne ikke Written. Hmmm, hvist en halvdårlig oversættelse.