Avatar billede JB123 Praktikant
15. september 2016 - 12:47 Der er 12 kommentarer

svchost.exe

Har problemer med svchost.exe i windows 10.
Den tager al memory, så det er svært at lave noget.

Kom efter en opdatering af windows 10 (jubilæums version).

Jeg har kørt 3 ting :
1) Kaspersky internet security total scanning

2) Administrator: Command Prompt:
dism.exe /online /cleanup-image /restorehealth

3) Administrator: Command Prompt:
PowerShell: Repair-windowsimage -online -restorehealth

ovenstående hjælper ikke. Kan I hjælpe ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. september 2016 - 17:02 #1
svchost er en "hjælpetjeneste" der kører for en mængde funktioner i Windows, så den i sig selv er ikke problemet - du har et eller andet program, der kører en proces under den.

Du kan evt. prøve at gå på jagt efter den med Process Explorer:
https://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/processexplorer.aspx
Avatar billede JB123 Praktikant
15. september 2016 - 17:36 #2
Jeg fandt også en anden fil der hedder ntoskrnl.exe , den ved jeg ikke hvad laver.
ligenu kører svchost ca. 20 gange i alt.

Tak for hjælpen foreløbig. Jeg må se på process explorer
og jeg tænker også på at køre
chkdsk C: /f /r /x
for at rydde lidt op.

Skal sige, at før jeg installerede opdateringen var der ikke problemer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. september 2016 - 18:13 #3
Jeg "mistænker" nu også en Windows-service, men lad os høre, hvad der dukker op.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. september 2016 - 18:26 #4
Har du ingen systemgendannelsespunkt du kan rulle tilbage på?
Måske opdateringen har fejlet i processen og det er det der er skylden.

ntoskrnl.exe er en vital system tjeneste for systemet. Den styrer både hardware virtualicering og hukommelses styring.

Mit bud er at det måske er tjenesten til automatiske opdateringer der laver balladen.
Avatar billede JB123 Praktikant
15. september 2016 - 21:43 #5
Først jeg har desværre ikke et restore point..

Jeg har nu prøvet flg.: chkdsk C: /f /r /x
og den stoppede stortset ved 11%. Den stod samme sted i ca. 1 time.

Jeg standsede den så og det er lykkedes mig at komme tilbage og køre normalt med mine computerfejl.

Så jeg har adgang til det samme som før, men det kører dårligt.
Jeg tror også det er windows update, der har skylden.
Avatar billede JB123 Praktikant
15. september 2016 - 21:59 #6
Min pc er en Medion med 4 GB ram, 64 bit.
Den er oprindelig installeret med windows 7, der er opgraderet til windows 8, 8.1
og nu til 10 som jeg har haft i knap et år.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. september 2016 - 07:32 #7
Hvis du booter Windows fra et installationsmedie (USB/DVD) kan du køre en reparation af systemet - det kunne måske løse problemet med at den ikke kan nå igennem din checkdisk.
Har du kørt en [sfc /scannow]?
Avatar billede JB123 Praktikant
16. september 2016 - 23:40 #8
stc  /scannow did not find any integrity violations

Kaspersky virus program har heller ikke fundet virus ved total scan.

Jeg har ikke prøvet at køre reparation af systemet.

svchost.exe kører 5 gange et sted og 17 gange et andet sted lige nu. Jeg bliver vist nødt til at genstarte.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. september 2016 - 23:47 #9
#8 Surt.
Avatar billede JB123 Praktikant
18. september 2016 - 22:02 #10
Jeg har fået en ekspert til at hjælpe mig, så mit problem er løst nu.
Løsningen på problemet var at afinstallere programmer, der ikke bruge mere,
og programmer, jeg ikke har licens til mere.

Det er mange programmer, der nu er afinstalleret.

Tak for hjælpen alle sammen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. september 2016 - 10:42 #11
Ja, en "ressource-gris" kan være svær at fange, men godt du er kørende igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. september 2016 - 16:53 #12
Velbekomme. godt det kører igen :-)