Avatar billede nemlig Professor
21. september 2016 - 20:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Akivering af PHP-script, når bestemt mail modtages

Hejsa.
Jeg har et PHP-webhotel kørende hos Wannafind.

Findes der en mulighed for at et PHP-script kan køres, når en mail, til en bestemt mailadresse, modtages. Mailadresse og PHP-script ligger på samme webhotel/domæne.

Helt konkret handler det om, at der i en bygning er et IHC-anlæg. Anlægget kan sættes op til, at sende en mail, hvis en føler trigges/kontakt (fx. brandalarm, indbrud mm). Jeg vil også gerne, at der sendes en SMS, men det kan ikke sættes op i IHC-anlægget.
Min tanke er derfor, at jeg vil "fange", når mailen modtages, og aktivere et PHP-script, som sender SMS via en SMS-Gateway.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2016 - 20:38 #1
Den nemme loesning er hvis mobil selskabet har den service at email til tlfnr@mobildomain konverteres til en SMS, fordi saa kan du bare bruge email.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2016 - 20:40 #2
Ellers er den mere tricky. En mulig loesning er:

PHP scipt som koerer hver X sekund som tester om der er email og i givet fald sender SMS via den "gateway".

Hver X sekund kan laves med *nix cron eller Windows Scheduler eller en ekstern service.
Avatar billede nemlig Professor
21. september 2016 - 21:01 #3
Hej Arne og tak for input.

Forslag 1 vil i praksis være udfordrende, da mobilnummeret jævnligt bliver udskiftet.

Forslag 2 er interessant. Jeg har styr på at sende gennem SMS-gateway og opsætning af cronjob, men har ingen ide om, hvordan jeg kan tjekke om der er email.
Har du evt. et link til en vejledning/beskrivelse af metoden?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2016 - 21:08 #4
http://php.net/manual/en/book.imap.php

kan laese emails via POP3 og IMAP4.

De fleste ISP email systemer understoetter en eller begge af disse.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2016 - 21:11 #5
Hvis problemet med det skiftende nummer er at det er besvaerligt at omkode "dimsen", saa er der en anden mulighed:

forward til en fast email addresse
saet forward paa den email adresse til den rigtige SMS email adresse

saa kraever det kun at aendre den forward at skifte nummeret.
Avatar billede nemlig Professor
21. september 2016 - 21:23 #6
"Dimsen" vil have en fast emailadresse, fx. alarm@domæne.dk, men det mobilnr. der skal sendes SMS til, skifter hver uge. Ændringen af mobilnr. sker i et input-felt, så det er nemt rettet, men det bøvlede er den tjeneste, som den pågældende mobiludbyder stiller til rådighed. Det vil jeg ikke bøvle med.

#4 Det er løsningen. Jeg var ikke klar over, at man kan få fat i mailene på mailserveren. Jeg forstår det endda derhen, at jeg kan tjekke mailen for bestemt indhold, og på den måde kan jeg sikre, at PHP-scriptet, der sender SMS, ikke vil "reagere" på eksempelvis SPAM.

Tak for dine gode input :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. september 2016 - 21:25 #7
Ja - du kan hente mailens indhold og parse det og checke det for bestemt indhold.