Avatar billede Slettet bruger
17. december 2012 - 21:35 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Låst harddisk

Jeg har i dag købt en Medion PC. Den starter fint op på den disk som sidder i, men vil ikke starte op på min anden disk hvorpå jeg har windows 8 pro. Den kan godt finde disken som drev E, når den også sidder i maskinen, så den fejler ikke noget.
Jeg har prøvet at boote op på windows DVDén for en reparation, men får den besked, Mediet er låst, lås det op.
Det fatter jeg ikke noget af. Hvordan får jeg min win8 pro disk i brug, gider ikke den "losseplads" som ligger på den medfødte disk, desuden vil jeg køre 32bit.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2012 - 21:50 #1
det kan denne her men husk det skal være det rigtige drev

http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

du gør det sådan her

http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php

du fjerner simpelt hen partitionen og opretter en ny eller flere efter dit ønske
så er den klar til windows

m.v.h
17. december 2012 - 21:57 #2
... altså du vil sætte en anden HD i din nye MEDION ? Og DEN HD ER instaleret (i en helt anden PC) med WIN8 Pro ?

Det vil ikke gå godt ... du bør/skal genINSTALL 100% på denne nye HD via din original WIN8 Pro DVD ...
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2012 - 22:01 #3
Tak for dit indlæg, men det var ikke lige det jeg mente.
Jeg må nok forklare det lidt bedre.
Medion disken kører windows 8 64bit. Den disk jeg har i forvejen og vil sætte i stedet kører windows 8 pro 32bit, og det vil jeg gerne bibeholde. Men Medion kan ikke se disken når der skal bootes på den, men kan se den, hvis den kører med på bundkortet som sekundær disk. Og Medion har en mærkelig bios, hvor man ikke kan se diskene, men kun sætte boot rækkefølgen.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2012 - 22:06 #4
#2 Ja det er korrekt. Jeg mener ellers at have læst, at Microsoft påstår at det kan lade sig gøre. Forfra vil sige, først XP så opgraderings DVD, efterfulgt af alle programmer Uha-Uha!
Avatar billede 220661 Ekspert
17. december 2012 - 23:25 #5
Hej min ven.
Du burde vel også ud over problemer med hardware sammensætning og drivere, få problemer med din licens, som understøtter noget andet hardware fra den gamle pc?
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2012 - 00:03 #6
Hej John! Jeg har lige brugt min win8 pro opgradering på den win8 jeg lige har købt. Det gik særdeles godt. Jeg valgte en ren installation - og jeg fik en win8 pro renset for alt det kommercielle snavs, og beholder licensen. Så langt så godt.
Men jeg fatter stadig ikke, hvorfor jeg ikke kan boote på en af mine 3 andre diske. 1 har formateret C drevet, den 2den er helt tom.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2012 - 00:11 #7
Er det med alle tre diske monteret på en gang?
Har du forsøgt med en ad gangen?
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2012 - 00:23 #8
Jeg har forsøgt med 1 af gangen, men den vil sgu heller ikke boote hverken på DVD eller USB key.
Jeg har købt denne Pc fordi jeg var i akut mangel.
I går eftermiddag blev der pludselig sendt langt stærkere strøm end 230V ind i ejendommen, og flere ting, blandt andet min computer brændte af.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2012 - 00:48 #9
Det lyder ikke godt. Håber da at du har backup af data du er bange om?
Kan forstå den har en tarvelig bios der ikke er mange muligheder i.
Er der ikke en fane der hedder advanced, hvor der er nogle muligheder i?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. december 2012 - 00:49 #10
Nå øjnene er ved at lukke i. Vi ses senere i dag.
Uret ringer 05:40 så jeg siger godnat.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2012 - 01:09 #11
J0 jeg har backup. Ja god nat, det var da på tide at komme i seng når du skal op 05:40. Hvis jeg kommer op 11:40 er det fint:)
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2012 - 13:12 #12
#1 Computeren kan ikke finde Hirens, heller ikke nå DVD står som 1ste boot.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2012 - 13:38 #13
man skal lave hirens som en bootbar cd eller rw skive (genskrivbar)
sætte den i og boote op på den ligesom du gør ved Windows når du installerer den

trykke på min xp og så er billede på
ok

http://www.youtube.com/watch?v=Ejtm7J7Wqyk

man kan bruge ultraiso eller andet program til at gøre det med

hvis den ikke kan boote er den lavet forkert
sæt Windows cd og prøv om den kan boote på den
kan den heller ikke det så tager vi derfra

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2012 - 13:55 #14
Det er en bootbar DVD, og den har kørt på min anden computer.
Vender tilbage, skal over og købe nyt bundkort og cpu til den computer som brændte af.
Avatar billede Slettet bruger
18. december 2012 - 22:31 #15
Så ser det ud til, at jeg har fået styr på den mærkelige Medion.
Jeg så tilfældigvis, at der var noget som hed "Vælg OS" Der kunne man vælge mellem windows 8 og windows 7 eller andet styresystem.
Jeg valgte det andet. Jeg satte en anden disk i, og bootede op på en recovery disk med windows 8 pro 32bit, som var lavet på en Gigabyte computer. Det gik fint. Da jeg startede op, brugte windows nogle få minutter på instillingerne, og nu kører det tilsyneladende normalt. Jeg har haft helt slukket og tændt igen.

Tak for jeres indløg. Læg venligst alle 3 et svar:)
Avatar billede 220661 Ekspert
19. december 2012 - 06:58 #16
Godt du fik klaret de kringlede veje gennem din Medion pc.
Lægger et svar
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2012 - 07:49 #17
ok
Avatar billede Slettet bruger
19. december 2012 - 18:22 #18
karise_larry er du med?