Avatar billede lineriber Praktikant
14. januar 2013 - 11:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

VBA til "konverter til tal"

Hej Eksperter

Jeg bruger excel 2007 engelsk version.

Jeg eksporterer ofte nogle data fra et ERP system over i excel. Nogle af dataene bliver i excel formateret som tekst, men jeg vil gerne have dem som tal. Det kan fx være et kontonr. i kolonne A. Men der er dog ikke altid en værdi i alle celler i kolonne A.
Jeg vil gerne nemt kunne formatere værdierne i kolonne A fra tekst til tal. Her kan man så markere fra øverste værdi (må ikke være en tom celle) og ned til nederste værdi -> scrolle tilbage til toppen af listen -> trykke på det lille ikon med et udråbstegn i til venstre for den øverste markerede celle -> og vælge "Convert to numbers". Og det virker helt som det skal.
Det er bare en bøvlet process når listen med data er 700.000 rækker og der er mange tomme celler ind imellem.
Man kan nemlig ikke markere hele kolonnen, eller bare fra A1:A700.000, hvis ikke A1 indeholder en værdi - funktionen "Convert to numbers" er simpelthen ikke mulig at vælge så!!
Jeg kan heller ikke finde en genvejstast til at komme ind i ikonen med det lille udråbstegn, eller for den sags skyld en genvejstast direkte til "Convert to numbers" funktionen.

Kan man på en eller anden måde løse dette med en VBA kode, hvor man først markere fx hele kolonne A, og derefter afspiller en VBA kode der konverterer alt tekst til tal.
VBA'en skal kunne klarer at fx A1 er tom, og at der er flere tomme celler igennem hele kolonne.

Eller kan man løse det med andet en VBA? Her skal så siges at det ikke er en mulighed at oprette en ny kolonne og gange celle Ax med 1 for at få konverteret til tal! Og løsningen skal være med mindst mulige klik!

Glæder mig til at høre jeres forslag.

Mvh
Line Riber
Avatar billede finb Ekspert
14. januar 2013 - 13:06 #1
Har ikke Excel her, efter hukommelsen:

for each cellA in range("a:a")
  if cellA <> "" then cellA = application.value(cellA)
next cellA
Avatar billede lineriber Praktikant
15. januar 2013 - 08:18 #2
Men her angiver du direkte i VBA'en, hvilket områd du vil ændre til værdier.
Kan du skrive den, så det er det område jeg selv har markeret (kolonne eller anden range) som bliver brugt i koden?
Avatar billede somalpe Nybegynder
17. januar 2013 - 13:40 #3
Prøv evt med den her:

Sub Macro()
  Dim rng As Range
  Set rng = Selection
  For Each Celle In Selection
    If Celle <> "" Then
      Celle.NumberFormat = 0
    End If
  Next
End Sub
Avatar billede lineriber Praktikant
18. januar 2013 - 10:17 #4
Hej Somaple

Der sker ingenting når jeg kører din VBA, eller dvs. teksten bliver ihvertfald ikke konverteret til tal.....
Avatar billede somalpe Nybegynder
18. januar 2013 - 10:24 #5
Prøv at denne version:

Sub Macro()
  Dim rng As Range
  Set rng = Selection
  For Each Celle In Selection
    If Celle <> "" Then
      Celle.NumberFormat = 0
      Celle.Value = Celle.Value * 1
    End If
  Next
End Sub

eneste forskel er at linien "Celle.Value = Celle.Value * 1" er tilføjet.

Virker her, men jeg kører Office 2010.....
Avatar billede lineriber Praktikant
18. januar 2013 - 11:19 #6
Til somalpe:
Den nye virker hvis jeg markerer fx et område der hedder D2:D10, men ikke hvis jeg markerer hele kolonne.
Den virker heller ikke hvis der i et af felterne rent faktisk står en rigtig tekst, fx kolonnens overskrift.
Vil den kunne skrives, så den virker på en hel kolonne incl et felt med en overskrift der jo er tekst?
Avatar billede somalpe Nybegynder
18. januar 2013 - 11:45 #7
Man kan naturligvis ikke gane et bogstav med 1 :) Der skal lige et lille check ind der checker om det nu også er et tal der står i feltet inden det bliver ganget med 1. Dette skulle gerne virke:
Sub Macro()
  Dim rng As Range
  Set rng = Selection
  For Each celle In Selection
    If celle <> "" Then
      celle.NumberFormat = 0
      If IsNumeric(celle.Value) Then
        celle.Value = celle.Value * 1
      End If
  Next
End Sub

Ved mig virker den fint hvis jeg markerer er hel kolonne.
Avatar billede lineriber Praktikant
18. januar 2013 - 12:14 #8
Så virker det bare perfekt :-)

Smider du et svar somalpe?
Tusinde tak for hjælpen og god weekend.
Avatar billede somalpe Nybegynder
18. januar 2013 - 12:15 #9
God weekend til dig også :)