Artikel top billede

Her er Rigsrevisionens dom over tinglysningen

Statsrevisorerne er hård i sin kritik af Domstolsstyrelsens katastrofale digitalisering af tinglysningen. Se her, hvad Rigsrevisionen mener om projektet.

Normalt er det dommerne i landets domstole under Domstolsstyrelsen, der svinger hammeren.

Men for en gang skyld har Domstolsstyrelsen, Justitsministeriet og Tinglysningsretten selv været under lup.

Det sker efter Rigsrevisionen netop har offentliggjort hele sin rapport om den digitale tinglysning.

Og dommen er benhård.

Statsrevisorerne skriver i deres kommentarer til beretningen:

"Statsrevisorerne kritiserer skarpt, at den organisatoriske forberedelse af tinglysningsprojektet har været utilstrækkelig, og at projektstyringen og økonomistyringen ikke har været tilfredsstillende."

"Tinglysningsprojektet har været præget af, at Justitsministeriet og Domstolsstyrelsen har undervurderet projektets risici og kompleksitet."

Meget er gået galt

Statsrevisorerne peger på, at et hav af ting er gået galt.

Herunder "utilstrækkelige vurderinger af behovet for personaleresurser og opgavernes omfang".

En "for tidlig gennemførelse af den forudsatte effektiviseringsgevinst (reduktion af 200 årsværk)"

"Urealistiske forventninger til, hvor hurtigt man ved udflytning af en myndighed kan opbygge medarbejdernes kompetencer og produktivitet."

Og rækken af problemer er lang:

"Mangelfulde brugervejledninger og helt utilstrækkelig hotlinefunktion".

"Fravalg af pilottest og test af systemets brugervenlighed
utilstrækkelig forberedelse af håndteringen af fuldmagter".

Minister ind i sagen

I sine kommentarer skriver statsrevisorerne afslutningsvis, at "Domstolsstyrelsen er en uafhængig institution under Justitsministeriet."

Herunder, at Justitsministeriet ikke kan bestemme over styrelsen, "men har overordnet ansvaret for bevillinger til Domstolsstyrelsen og for lovgivningen på området".

Det er op til Justitsministeren, at foretage yderligere i sagen, skriver statsrevisorerne.

"Justitsministeren forudsættes derfor at afklare, hvilke foranstaltninger der skal iværksættes på baggrund af denne beretning."

Manglende overblik over økonomien

I selve beretningen fra Rigsrevisionen, der kan læses her, gennemgås i detaljer på 74 sider, hvad der gik galt.

Omkring økonomien lyder kritikken af Domstolstyrelsen:

"Domstolsstyrelsen har ikke sikret en korrekt regnskabsmæssig tilrettelæggelse af det digitale tinglysningsprojekt. Der har ikke været et fuldstændigt overblik over omkostninger relateret til projektet."

Revisionen konkluderer, at det oprindelige udviklingsbudget for systemet blev udvidet med 67 millioner kroner.

Dertil kommer, at "der som følge af forsinkelsen har været ekstra udgifter for staten på cirka 124 millioner kr., hovedsageligt fordi de planlagte driftsbesparelser er udskudt."

Og et andet sted i rapporten hedder det:

"Domstolsstyrelsen følger ikke styrelsens egne og de almindelige statslige retningslinjer for, hvordan regnskabet for et sådant udviklingsprojekt skal tilrettelægges."

Organisation haltede

Vedrørende problemerne for danskerne, der har tusidnvis af kroner, skriver revisionen:

"Den organisatoriske forberedelse forud for idriftsættelsen af den digitale tingbog var mangelfuld og var ikke baseret på grundige beregninger af resurser og dimensionering af opgaverne."

Domstolsstyrelsen forventning til medarbejderproduktiviteten var "urealistisk høj, håndteringen af fuldmagter var ikke tilstrækkeligt forberedt, og den fravalgte brugervenlighedstest stillede større krav til, at kvaliteten af vejledningerne var i orden, og at Tinglysningsrettens hotline var velfungerende."

"Domstolsstyrelsen undervurderede imidlertid disse forhold, hvilket medførte en ophobning af sager og dermed en meget lang sagsbehandlingstid, som havde store konsekvenser for borgere og virksomheder i forbindelse med køb, salg og belåning af fast ejendom," lyder den hårde kritik af styrelsen.

Flere test

I beretningen kommer revisorerne også ind på it-systemerne - selvom de ikke voldte de største problemer for de almindelige danskere.

Men var til stor frustration for advokater og andre brugere af systemet.

"Systemet har dog i indkøringsperioden - fra september 2009 til og med december 2009 - været præget af en række væsentlige fejl og mangler, som Domstolsstyrelsen har taget initiativ til at rette op på."

"Det er Rigsrevisionens vurdering, at en forudgående pilotdrift, fx i enkelte retskredse, kunne have identificeret fejl og mangler i systemet, inden systemet blev implementeret i hele landet, ligesom den fravalgte brugervenlighedstest kunne have påvist problemerne med systemets manglende brugervenlighed," lyder det i beretningen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere