Browserkrig: IE's markedsandel nu under 50 procent

For første gang i umindelige tider sidder Microsoft på under halvdelen af det globale browsermarked. Herhjemme ser billedet dog helt anderledes ud.

Artikel top billede

Læs også:

Browserkrigen, der aldrig stopper.

Så er det slut med Netscape - lægges i graven.

Markedsandelen for Microsofts browser, Internet Explorer, er for første gang faldet til under 50 procent, når man ser på udbredelsen over hele verden, viser tal fra analysefirmaet StatCounter.

Internet Explorer har ellers domineret webbrowser-markedet solidt, siden den store browserkrig i slutningen af 1990'erne, hvor Microsoft sloges med Netscape om herredømmet.

Denne kamp tabte Netscape, der senere kom til at danne grundlag for Mozillas Firefox. Det kan du læse mere om her.

Google går frem

Ifølge StatCounter havde Microsoft med Internet Explorer en global andel af browsermarkedet på 49,87 procent i september mod 51,3 procent i august og 58,4 procent i samme periode i fjor.

Mozillas Firefox går til gengæld en smule frem. Den gratis browser havde i september en global andel af browsermarkedet på 31,5 procent, mens Google Chrome sad på 11,54 procent af markedet.

Især Google Chrome er i det seneste år vundet voldsomt frem. Google-browserens udbredelse er ifølge StatCounter mere end tredoblet siden september 2009.

Det er blot to år siden, at Internet Explorer sad på 67 procent af markedet. For otte år siden sad Internet Explorer på mere end 90 procent af markedet - ikke mindst takket være Microsofts bundling-praksis, hvor software blev koblet sammen.
Derfor kan den udvikling, som de nye tal indikerer, sagtens ses som 'en milepæl i browser-krigene,' lyder det fra StatCounts.

På det europæiske marked sidder Internet Explorer på 40,26 procent af markedet.

StatCounts baserer sine tal på 15 milliarder sidevisninger om måneden fra tre millioner websites over hele verden.

Herhjemme har FDIM endnu ikke opgjort tallene for september. Microsofts Internet Explorer sad i august 2010 imidlertid på 72,47 procent af det danske browsermarked, mens Firefox sad på 12,8 procent og Google Chrome på 6,6 procent.

Læs også:

Browserkrigen, der aldrig stopper.

Så er det slut med Netscape - lægges i graven.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job