Det danske spil-miljø sukker efter støttekroner

Filmbranchen fik med sidste uges filmaftale 100 gange så mange støttekroner som spilbranchen. Manglende støtte skader spilbranchen herhjemme, mener to repræsentanter fra spilmiljøet.

Artikel top billede

Hvis den danske spilindustri skal fortsætte med at producere spil-succeser som Limbo på billedet, skal der også flere støttekroner i spil-kassen, mener blandt andre en lektor fra IT-Universitetet.

Medie-politikerne på Christiansborg har i sidste uge forhandlet sig frem til tilskuddet til den danske film- og spilindustri, hvor filmbranchen kan se frem mod en støtte knap to milliarder kroner over en fire-årig periode.
 
Spilbranchen vil med aftalen modtage en støtte på næsten 20 millioner kroner i de næste fire år, hvilket svarer til omkring én procent af den samlede filmstøtte.
 
Selv om spilbranchens tilskud er nærved en fordobling fra de tidligere 12 millioner kroner over en fire-årig periode, så mener to repræsentanter fra det danske computerspil-miljø, at støtten til spilindustrien stadig er alt for lavt sat, hvis Danmark vil gøre sig forhåbninger om at blande sig i verdenseliten. 

Læs også: Her er de 10 mest betydningsfulde danske spil

Store eksportmuligheder 
"Vi taler i disse år om, hvad Danmark skal leve af i fremtiden. Og når vi støtter danske film, som danskerne selv går ind og ser, så er det ikke ligefrem en eksportsucces," siger direktør Niels Jørgensen fra den danske spilgigant IO Interactive til Computerworld.
 
Han peger på, at i et land som Canada, modtager spilbranchen helt op mod 40 procent af omsætningen i støtte for at sætte gang under computerspilskedlerne.
 
Den satsning kunne Danmark lære af ifølge Niels Jørgensen fra IO Interactive, som er ejet af engelske Eidos Interactive.
 
"Når vores ejere investerer i spil, så tænker de naturligvis over, hvor de kan få mest for pengene. I Danmark er vi rigtig konkurrencedygtig på kreativitet og programmering, men det er vi altså ikke på prisen," siger Niels Jørgensen, der i sidste uge måtte fyre op mod 30 medarbejdere som følge af et fejlslagent spil-projekt.

Læs også: IO Interactive massefyrer medarbejdere

Støtten er nødvendig

Heller ikke lektor Miguel Sicart fra IT-Universitetets Media, Technology and Games-linje er tilfreds med de offentlige støttemidler, selv om lidt er bedre end ingenting. 

Nødvendigt at politikerne bakker op

"Vi bliver nødt til at støtte den spirende industri ved at så penge til unge firmaer, så de kan komme på markedet med gode konkurrencevilkår. Der er intet medie i verden, der kan vokse både økonomisk og æstetisk som computerspil," siger Miguel Sicart.
 
"Computerspil er overalt, brugt til mange forskellige ting og deres betydning vil konstant blive vigtigere. Men vi har brug for penge til at ride på succesen. Fire millioner kroner om året er bare ikke godt nok til at få flere selskaber til at udvikle spil som 'Limbo' og 'Max and The Magic Marker'," forklarer ITU-lektoren.
 
Miguel Sicart fortæller, at den danske computerspilsbranche skal have tid og økonomi til rådighed til, at der er plads til vilde, fejlslagne projekter i forskellige genrer.

Læs også: Game over for dansk spilbranche?

Danmark med mange muligheder

Han peger på, at der i Danmark er et ekstremt godt vækstmiljø til spilbranchen på grund af landets ringe størrelse, hvilket giver os et meget stærkt netvæk, hvor alle kender alle.

Dernæst har Danmark en kreativ talentmasse udover det sædvanlige, hvor spildesignere også snildt kan få jobs i andre brancher end spil-industrien. For det tredje har Danmark ifølge Miguel Sicart en stor åbenhed mellem eksempelvis spilfirmaer og universiteter.

Men netværket, talentmassen og åbenheden betyder ingenting, hvis ikke spilindustrien bliver bakket opad politikerne.

"Spilindustrien har simpelthen brug for penge til at lade udviklerne undersøge markedet, det hastigt voksende antal genrer, distributionskanaler som nettet, deres egne fejl og forsøge at få store hits og konsolidere forretningen," siger Miguel Sicart.

Event: Computerworld Summit 2026 - København

Digital transformation | København

Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

28. april 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S