Microsoft: Sådan har Google lokket os i snydefælde

Google har med en lige lovlig smart fidus fået sværtet Microsofts Bing til som snydepels og en billig kopi af Googles søgemaskine, mener Microsoft. Se det trick, som Google ifølge Microsoft har anvendt.

Artikel top billede

Microsoft vil ikke finde sig i, at Google beskylder selskabet for at kopiere Googles søgeresulater direkte over i Bing, som Google mener at have fundet ud af via en smart stikprøvekontrol.

Som svar på tiltale beskylder Microsoft nu Google for at have bedrevet en form for klik-svindel i et forsøg på at stemple Microsoft som snyder.

Beskyldningen kommer fra Yusuf Mehdi, vice president for Microsofts Online Services Division.

Han mener, at Googles stikprøvekontrol var "tilrettelagt med henblik på at manipulere Bings søgeresultater" ved hjælp af kliksvindel.

Google har ifølge Yusuf Mehdi anvendt samme metoder som svindlere, der bevidst pumper klikraterne op ved hjælp af falske klik på webannoncer.

Microsoft kipper med flaget og kalder Google-tricket for 'godt fundet på' - men dog løgn.

Ifølge Microsofts Stefan Weitz, direktør for Bing, tog Google en række meningsløse ord som eksempelvis xlgr493 og modificerede sin egen algoritme, så søgeresultatet for volapykordet blev et rigtigt site.

Det betød, at en søgning på xlgr493 eksempelvis ville give søgeresultatet 'kittycat.com'.

Søg på Google via Bing

Dernæst søgte Google-folkene ifølge Microsoft på Google via Bing på en række af de mærkelige søgeord - som eksempelvis xlgr493.

Og dernæst søgte Googe på volapykordet i Bing og vupti, næste dag fremkom de samme søgeresultater, som Google-folkene havde programmeret Googles søgemaskine til at lande på.

Stefan Weitz og Microsoft mener, at kæden ryger af for Google, fordi Google først søgte på eksempelvis 'Google og xlgr493' på Bing. Og først dernæst søgte på 'xlgr493' på Bing.

"De havde allerede tunet Googles søgemaskine til at vise et bestemt link, når det så det mærkelige søgeord. Ved at anvende Bing og så klikke videre på dette link, har data flydt gennem vores normale processer tilbage til Microsoft," siger han til den amerikanske avis USA Today.

Han peger på, at Google via dette trick kunstigt har skabt en association.

"Vi trak dette ene signal, som altså var det falske fra Google," siger han.

Google fastholder dog sine beskyldninger om, at Bing blot kopierer Googles søgeresulater.

Læs også: Google: Microsoft kopierer vores søgeresultater

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival

    Digital transformation | Ballerup

    Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

    16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

    Csis Security Group A/S

    Content Marketing Manager & Strategist

    Uspecificeret arbejdssted

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Midtjylland

    AK Techotel A/S

    Systemudvikler søges til innovativt firma

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil