Her er Odenses gode råd til millionbesparelser

Se her, hvordan Odense med fire konkrete indsatspunkter sparer op mod 25 millioner kroner på it-driften om året.

Artikel top billede

Læs også: Odense sparer millioner på it-drift med simple kneb.

Odense Kommune er efter en grundig analyse af kommunens it-drift i stand til at spare op mod 25 millioner kroner om året på it-driften.

Det kan lade sig gøre, fordi kommunen skruer på en række oplagte knapper.

"Ved at kigge på det samlede TCO (total cost of ownership, red.) er det rigtig smart at købe standardudstyr og begrænse maskinparken til få typer, fordi det giver mindre fejlfinding og større grad af ekspertise til at løse eventuelle problemer," forklarer Jørgen Brolykke, chef for servicecentret i Odense Kommune, om den hardware, som kommunen fortrinsvis køber ind via store rammeaftaler.

Nummer to tip til den spareivrige it-chef er, at kommunen sjældent hopper med på den nyeste trend.

Eksempelvis har Odense endnu ikke skiftet til Windows 7 eller indført iPhone-telefoner.

"Vi er forholdsvis tilbageholdende, fordi vi på den måde slipper for de allerværste børnesygdomme. Men brugerne har jo også en masse faglige behov, og dét er en balancegang, som vi løbende vurderer," fortæller Jørgen Brolykke.

Sæt teknikere ved telefonen

Den tredje hovedårsag til, at Odense er kommet godt ud af Gartner-analysen, er, at kommunen har arbejdet med selve organiseringen af it-driften.

Her har kommunen ikke har været bleg for at sætte teknikere ned til telefon-supporten for at hjælpe en af de godt 11.000 pc-brugere i Odense Kommunes administration, når der opstår it-problemer.

"Der er jo en masse myter omkring, at teknikere ikke vil reduceres til at sidde og tale i telefon. Men det har vi imødekommet med stor fokus på det psykiske arbejdsmiljø," lyder det fra Jørgen Brolykke.

Han siger samtidig, at kommunen på den måde slipper for en masse unødig transport og hurtigere kan løse kollegernes problemer. Enten ved at supporterne, via deres systemforståelse, kan guide over telefonen, eller han/hun fjernstyrer kollegaens pc fra den centrale support-afdeling.

Genbrug og brug færre penge

Det fjerde og sidste spareråd, som Jørgen Brolykke har i ærmet, er, at Odense Kommune i høj grad genbruger sin gamle hardware.

De kommunale computere har eksempelvis en levetid på fire år, mens telefoner og PDA'er får det halve. Men derfor er der ingen grund til at smide elektronikken ud. Den bliver i stedet typisk afleveret på kommunens skoler, i offentlige organisationer eller i foreninger inden for bymurene.

På serversiden foregår det samme genbrug.

"Vi genbruger alt fra diske, strømforsyninger, netværkskort, og hvad der ellers giver mening at bruge i en anden maskine. For hvis vi eksempelvis har en server med en enkelt fagapplikation, så behøver den jo ikke nødvendigvis at køre på den sidste nye hardware," forklarer Jørgen Brolykke om sparetippet.

Læs også: Odense sparer millioner på it-drift med simple kneb.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil