Artikel top billede

Danware sejlede ind i det nye årtusinde uden at være opmærksom på de klippeskær, der får skibe til at synke, hvis man rammer dem. På billedet ses Kurt Bager. (Foto: Mikael Rieck freelance)

Sådan kom Netop Solutions ud af sin dødsspiral

Netop Solutions skiftede navn, logo, strategi, ledelse og medarbejdere og vendte et underskud på 80 millioner til overskud.

Læs også:
Undgå konkurs: Vær åben om din virksomheds krise

Sådan genstarter du din virksomhed efter krisen

Det gik faktisk meget godt. Lige indtil det ikke gik så godt mere.

I 30 år havde Danware solgt sit egenudviklede fjernstyringssoftware overalt i verden, havde kontorer i Tyskland, USA, England og Kina og en omsætning på 100 millioner kroner om året.

Men alle gode ting har en ende, og Danware sejlede ind i det nye årtusinde uden at være opmærksom på de klippeskær, der får skibe til at synke, hvis man rammer dem.

Danware, der i dag hedder Netop Solutions, var en teknisk virksomhed. En typisk ingeniørvirksomhed, hvor alle vigtige beslutninger blev truffet af teknikerne, fortæller manden, der fik til at opgave at rette skuden op, Kurt Bager.

"Man havde lavet et fantastisk produkt for næsten 25 år siden, og det var teknikerne, der ejede produktet. Det foregik langt hen ad vejen på deres præmisser, og når udviklerne havde lavet nye features, præsenterede de dem for marketingafdelingen."

"Og så var det op til sælgerne at sælge det, udviklerne havde skabt. På den måde kommer man til sidst meget langt fra sine kunder," siger han.

En helt anden virksomhed i dag

Kurt Bager kom til Netop Solutions i foråret 2008. Virksomheden havde mildt sagt store udfordringer, og Kurt Bager skulle stå for forandringen, en øvelse han tidligere havde lavet i den danske afdeling af den amerikanske softwarevirksomhed EMC.

"Problemet her var, at man var kommet meget langt fra kunderne," siger han.

Danware havde 150 ansatte, da de var på toppen, 80 ansatte i Danmark og resten fordelt over hele kloden. Der var en årlig omsætning på 100 millioner kroner, og der strømmede ordrer ind fra alle steder i verden.

Danware blev børsnoteret i 2001. Men overskuddet var faldende, og i 2007 ramte det store underskud. Året forinden havde man startet kontorer i Frankfurt, London, Chicago og Beijing.

"Man havde fine kontorer, men vidste ikke ret meget om kunderne. Man havde 1.000 partnere, men de solgte meget lidt," fortæller Kurt Bager.

Kurt Bager så hurtigt, at der var ekstremt tunge sagsgange i virksomheden. Når en kunde havde sendt en e-mail med en ordre, var der 45 trin, før den var færdigekspederet.

"Der var typisk syv-otte mennesker involveret i en hvilken som helst leverance."

Efter et lille lean-projekt blev arbejdsgangen kogt ned og integreret i det nye CRM-system. I dag plukkes licenserne fra en licensplatform, så ordren udføres øjeblikkeligt i stedet for at tage flere dage.

"Alene den optimering har sparet fem ansatte," siger Kurt Bager.

Økonomisystemet fik også en overhaling. Navision var ikke blevet optimeret i syv år. Tidligere var der ni bogholdere, nu er der tre.

Kniven i hjertet

Og så var der selve hjertet i virksomheden:

Udviklingsafdelingen. Den havde lavet fjernbetjeningssoftware i over 20 år. Men den stod forrest, da Kurt Bager svingede ragekniven.

"Der var ingen processer i udviklingsafdelingen. Når man gik i gang med noget, blev man nok færdig på et tidspunkt. Det er altså ikke måden, man udvikler på i dag," siger Bager.

De 55 danske udviklerstillinger blev nedlagt, og i dag er al udvikling flyttet til Rumænien, hvor Netop Solutions har cirka 50 udviklere, der arbejder efter agile udviklingsprincipper.

"Det koster en tredjedel at udvikle i Rumænien i forhold til Danmark. Det er mere effektivt. Det var et godt regnestykke, og det holder den dag i dag," siger han.

Skiftet til kundefokus er virksomhedens vigtigste forandring. Nu skaber udviklerne det, kunden har brug for, i stedet for den anden vej rundt, mener han.

I dag er der 130 ansatte i Netop Solutions. Der er højst 15 personer tilbage fra den gamle virksomhed. De er ikke alle sammen blevet fyret, mange gik selv.

"I Danmark havde vi cirka 80 ansatte, og nu er der 28. Det er en helt anden virksomhed i dag."

2009 kom ud med en omsætning på 85 millioner og et årsresultat på minus 82 millioner kroner.

"Men vi har holdt omkostningerne nede og fortsat med at innovere, og i 2010 fik vi en omsætning på 92 millioner og en million i overskud," siger Kurt Bager.

Læs også:

Undgå konkurs: Vær åben om din virksomheds krise

Sådan genstarter du din virksomhed efter krisen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere