Artikel top billede

Undgå konkurs: Vær åben om din virksomheds krise

Åbenhed er altafgørende, når du skal forsøge at redde din virksomhed fra døden.

Læs også:
Sådan genstarter du din virksomhed efter krisen

Når en virksomhed mangler penge, og tallene går den gale vej, gælder det om at handle hurtigt. Kontakt banken med det samme.

For er der krise, gælder det netop om tale om det og gøre noget ved det. Åbenhed om situationen og de tiltag, ledelsen har tænkt sig at gennemføre, er helt afgørende for at en turnaround vil lykkes.

Alle skal inddrages, medarbejderne skal orienteres, så processen og den nye virksomhed, de er med til at skabe, bliver deres egen.

Det gælder også over for kunder og leverandører.

"Vi har prøvet at blive lukket ind ad bagindgangen til direktionslokalet, hvor den administrerende direktør og bestyrelsesformanden fortæller, at 'det går ikke særlig godt, men der er ingen, der ved det.'

"Når vi så dagen efter fortæller det til medarbejdere og kunder, vidste de det godt alle sammen. Det er en vildfarelse at tro, at man kan holde det hemmeligt. Alle er meget forstående, hvis man er ærlig over for dem. Så vil de også gerne selv bidrage med en løsning," siger Bent Jørgensen af erfaring. Han er chef for den afdeling i revisionshuset PwC, der hjælper kriseramte virksomheder.

Det gælder også, når det er nødvendigt at afskedige. Orienteres medarbejderne åbent og ærligt, kan de fleste godt forstå, at virksomheden er i problemer, og at der må ske noget.

Hold godt fast i roret

Men har man sagt a, må man også sige b. Der må ikke rystes på hånden, når strategien for genstarten er lagt. De gamle medarbejdere og ledere kan finde på at ryste på hovedet og sige, at det kan ikke lade sig gøre, det her. Det kan lyde rigtigt alt sammen, for det er kloge mennesker, der kender og føler for den virksomhed, der nu skal vendes på hovedet.

Her skal manden ved roret holde ekstra godt fast. Når planen er lagt, skal den følges. Faren er, at hvis man efter at have fået de første succeser med den nye strategi begynder at vakle, kan man hurtigt være tilbage, hvor man startede.

Hastighed er vigtig. De første virkninger skal komme inden for de første tre måneder. Men når der er rigtig krise, skal effekten kunne aflæses inden for uger.

Derfor skal alle processer være målbare, så alle kan se, det rykker og går den rigtige vej, især hvis virksomheden har været igennem fyringsrunder.

Når det ikke kun er ansatte, man mister, men også kunder, må ledelsen have forberedt en plan b.

"Vi er kommet ud til virksomheder, der er fuldkommen rådvilde efter at have mistet en eller to væsentlige kunder. Den tanke skulle de meget gerne have tænkt igennem tidligere. For den situation er ofte den udløsende faktor for en turnaround," siger Bent Jørgensen.

Læs også:
Sådan genstarter du din virksomhed efter krisen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere