Undgå konkurs: Vær åben om din virksomheds krise

Åbenhed er altafgørende, når du skal forsøge at redde din virksomhed fra døden.

Artikel top billede

Læs også:
Sådan genstarter du din virksomhed efter krisen

Når en virksomhed mangler penge, og tallene går den gale vej, gælder det om at handle hurtigt. Kontakt banken med det samme.

For er der krise, gælder det netop om tale om det og gøre noget ved det. Åbenhed om situationen og de tiltag, ledelsen har tænkt sig at gennemføre, er helt afgørende for at en turnaround vil lykkes.

Alle skal inddrages, medarbejderne skal orienteres, så processen og den nye virksomhed, de er med til at skabe, bliver deres egen.

Det gælder også over for kunder og leverandører.

"Vi har prøvet at blive lukket ind ad bagindgangen til direktionslokalet, hvor den administrerende direktør og bestyrelsesformanden fortæller, at 'det går ikke særlig godt, men der er ingen, der ved det.'

"Når vi så dagen efter fortæller det til medarbejdere og kunder, vidste de det godt alle sammen. Det er en vildfarelse at tro, at man kan holde det hemmeligt. Alle er meget forstående, hvis man er ærlig over for dem. Så vil de også gerne selv bidrage med en løsning," siger Bent Jørgensen af erfaring. Han er chef for den afdeling i revisionshuset PwC, der hjælper kriseramte virksomheder.

Det gælder også, når det er nødvendigt at afskedige. Orienteres medarbejderne åbent og ærligt, kan de fleste godt forstå, at virksomheden er i problemer, og at der må ske noget.

Hold godt fast i roret

Men har man sagt a, må man også sige b. Der må ikke rystes på hånden, når strategien for genstarten er lagt. De gamle medarbejdere og ledere kan finde på at ryste på hovedet og sige, at det kan ikke lade sig gøre, det her. Det kan lyde rigtigt alt sammen, for det er kloge mennesker, der kender og føler for den virksomhed, der nu skal vendes på hovedet.

Her skal manden ved roret holde ekstra godt fast. Når planen er lagt, skal den følges. Faren er, at hvis man efter at have fået de første succeser med den nye strategi begynder at vakle, kan man hurtigt være tilbage, hvor man startede.

Hastighed er vigtig. De første virkninger skal komme inden for de første tre måneder. Men når der er rigtig krise, skal effekten kunne aflæses inden for uger.

Derfor skal alle processer være målbare, så alle kan se, det rykker og går den rigtige vej, især hvis virksomheden har været igennem fyringsrunder.

Når det ikke kun er ansatte, man mister, men også kunder, må ledelsen have forberedt en plan b.

"Vi er kommet ud til virksomheder, der er fuldkommen rådvilde efter at have mistet en eller to væsentlige kunder. Den tanke skulle de meget gerne have tænkt igennem tidligere. For den situation er ofte den udløsende faktor for en turnaround," siger Bent Jørgensen.

Læs også:
Sådan genstarter du din virksomhed efter krisen

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Carl Severin Degn Nørlyng som IT-Supporterelev ved afd. Thisted og afd. Herlev. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Burak Cavusoglu som Datateknikerelev ved afd.Thisted og afd. Rønnede. Nyt job

    Burak Cavusoglu

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S