Dells udfordring: At genføde sig selv som noget andet

ComputerViews: Dell kæmper for at løbe en ny virkelighed i gang, hvor selskabet er mere kendt som toptjekket full solution vendor end som en flok købmandsorienterede pc-sælgere.

Artikel top billede

Dell står over for sit livs største udfordring og arbejder på fjerde år på at gennemføre den største transformation og rebranding i selskabets historie.

"Om fem år skal de kunder, som vi opererer med, regne os for en trusted advisor. Dell skal være det første, de tænker på, når de står med en it-udfordring, et business issue eller har behov for it-udvikling."

Ordene kommer fra nordmanden Michael Jacobs, der sidder i ledelsesteamet for den danske forretning. Og budskabet er sådan set ikke nyt, for Dell har været i gang med at bygge om i flere år, men er stadig langt fra, hvor selskabet gerne vil være.

Udfordringen for Dell er, at alle kender selskabet som pc- og serverleverandøren med det velkendte runde logo med det tippede E, der står på pc'er på arbejdspladsen og derhjemme og på serverne i kælderen.

Men Dells mål er at blive serviceleverandør - en alt-i-en-leverandør - der kan levere hele smøren til erhvervslivet: Maskineri, software, konsulentydelser, tjenester, mobiltelefoner, service, you name it.

Der er dog en række sten på vejen, før Dell kan nå dertil. Her er de mest markante udfordringer, som Dell tumler med for tiden:

Internt
Dell har i dag nogle hundrede ansatte placeret i selskabets danske hovedkvarter i Ørestaden i København.

Deres arbejde er ikke længere bare at losse massevis af computere over disken, men at forstå, hvordan selskabets spraglede og hastigt voksende vifte af tilbud kan bringe værdi til kundens forretning. Lidt ligesom ovre hos IBM.

Det er en stor kulturel forandringsopgave.

Langsigtet fokus
Salg af hardware handler om hele tiden at høste kortsigtede og små gevinster i et voldsomt konkurrencepræget marked bestående af dybt illoyale kunder.

Salg af serviceløsninger og forretningskritiske, komplicerede og dyre it-løsninger til erhvervslivet handler i stor udstrækning om at oparbejde tillid og troværdighed gennem mange år, investere mange penge forud og først høste gevinsten flere år senere. 

Det er en langsigtet satsning mod langsigtede mål, hvor der ingen garanti er for, at man overhovedet vinder nogen ordrer.

Opgør med image - og produkterne

Opgør med image
Alle kender Dell som pc-leverandør, men selskabet vil gerne kendes som noget andet.

Her ligger det seje træk.

Selskabets image som pc-leverandør blev endda godt og grundigt understreget for hele Danmark på den negative måde, da selskabets pc-support blev skarpt kritiseret i forbrugerprogrammet Kontanten på DR i marts 2010.

Og eksdirektøren Stig Jørgensen blev landskendt for et katastrofalt dårligt håndteret interview. Der er meget langt fra at blive haglet igennem for dårlig pc-support til at blive erhvervslivets foretrukne leverandør af tunge løsninger.

Produkterne

Her er Dell på hjemmebane. Selskabet har masser af penge, en klar vision og en udbredt vilje til at købe op for milliarder og atter milliarder af kroner.

Alene sidste år opkøbte virksomheden to håndfulde selskaber, hvis produkter og kompetencer Dell mangler. Devisen er: Mangler vi noget, køber vi det bare.

Sammenhængen mellem produkterne

Skal Dells nye fokus give mening, handler det om at få sammenhæng mellem det hastigt voksende antal af produkter, som Dell sælger.

Det stiller store krav til sælgerne/konsulenterne, der skal have overblik over hele porteføljen, men også til kunderne, der skal levere langt større indblik i deres forretning - og altså have tillid og professionel tiltro til Dells evner som forretningsleverandør.

Dell har allerede sat gang i opbygningen af et partnermiljø, der med bedre kendskab til kunderne skal håndtere dele af salget.

Fortælle historien igen og igen og igen

Hvordan gør man så?

Selv mener Dell, at vejen frem er at fortælle hurra-historien om det nye fokus og selskabets 'wins' igen og igen. Og blive ved med det.

Vægten er altså lagt på det lange seje træk. Dell har masser af tålmodighed, for penge er der (indtil videre) masser af.

Faktisk ligner udfordringen meget den, som IBM stod over for i begyndelsen af 1990'erne.

Det store selskab havde sovet i timen (som Dell gjorde det for fire år siden) og måtte vågne op til den smertefulde erkendelse af, at tidligere succesfulde områder og metoder ikke længere var nok, og at der var brug for nye kompetencer, nye processer, nye forretningsområder og nye metoder - altså en total ombygning af selskabet.

Det var dengang, at den senere så berømte topchef Lou Gerstner overtog ledelsen i det skrantende IBM med de berømte ord: "Det sidste, IBM har brug for, er en vision."

Dell har visionen, produkterne, investeringsviljen, kompetencerne, strategien - alt det, der udgør den nødvendige muskelkraft. Men det seje, vedholdende og selvløbende momentum mangler endnu.

Vi vender tilbage om fem år for at høre om Michael Jacobs er kommet i mål med sin vision: At gøre Dell til kundernes 'trusted advisor.'

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S