Thorborg: Derfor flår Google først domænehaj nu

Der er en enkel forklaring på, at Google i første omgang ikke købte domænet googleplus.dk og dermed overlod det til domænehajer, vurderer Martin Thorborg.

Artikel top billede

(Foto: /)

Læs også:
Kinesisk domænehaj nupper danske Google-domæne

Her er Googles reaktion på angreb fra domænehaj

Sådan jager domænehajer

En mastodont som Google med et hav af produkter er nødt til at vælge en hård, men defensiv kurs over for domænehajer.

For Google kan simpelthen ikke på forhånd registrere alle relevante domæner i alle lande for alle dets produkter.

Derfor er selskabet nødsaget til først at flå de domænehajer, som selskabet opdager har kastet sig over dets domæner, når det er sket.

Det forklarer it-iværksætter, Jubii-stifter og Spamfighter-medejer Martin Thorborg, der har skrevet bogen e-pusher, hvor brugen af domæner ved salg på nettet behandles.

"Google kan ikke købe alle relevante domæner i alle lande, det vil koste sindsygt meget tid og ressourcer. Så kan det bedre betale sig at have fem advokater siddende, der springer på domænehajerne, når de har købt Googles domæner," siger Martin Thorborg.

I Danmark er det da også relativt ukompliceret at fravriste domæner fra domænehajerne, mens det kan give hovedbrud i andre lande, forklarer Martin Thorborg.

Pensionister på hardcore porno bøsse-site

Domænerne kapres af domænehajer med flere forskellige formål, forklarer han.

"Enten vil de sylte på et brand eller score trafikken til domænet. Og det kan være pisse-irriterende," siger Martin Thorborg.

Faktisk kæmper Spamfighter også imod en domænehaj, der har byttet et par bogstaver om i navnet, oplyser han.

"Og vupti, så ryger vores kunder, der laver en lille tastefejl, ind på et hardcore porno bøsse-site, hvilket er ret ufedt. Særligt når en stor del af vores kunder er relativ utrænede net-brugere, som pensionister," fortæller Martin Thorborg.

Det generelle råd fra iværksætteren er, at når man skal lave et nyt internationalt produkt, så skal man købe det tilhørende .com-domænet og det lokale domæne fra det land, man kommer fra. 

Læs også:
Kinesisk domænehaj nupper danske Google-domæne

Her er Googles reaktion på angreb fra domænehaj

Sådan jager domænehajer

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S