TDC henter flere mobilkunder trods mobilkrig

Selv uden Onfone-opkøbet i maj er antallet af mobilkunder steget hos landets største teleselskab.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen. (Foto: Povl D. Rasmussen)

Det går fremad med kundebasen af mobilkunder hos TDC.
 
Teleselskabet købte i maj lavprisudbyderen Onfone og dens 193.000 kunder for cirka 300 millioner kroner.
 
Men selv uden købet af Onfone lykkedes det TDC at styrke mobilkundebasen, viser det halvårsregnskab, som TDC offentliggjorde torsdag morgen.
 
I årets andet kvartal kom der eksklusive Onfone 29.000 nye mobilkunder ind i butikken i forhold til årets første kvartal. Til sammenligning mistede TDC's største konkurrenter, Telenor og Telia, henholdsvis 1.000 og 4.000 kunder i samme periode.
 
"TDC leverede solide resultater i 2. kvartal 2011 i et vanskeligt marked, der er kendetegnet ved fortsat makroøkonomisk usikkerhed samt intens konkurrence inden for alle produktsegmenter - ikke mindst mobiltjenester," siger TDC-koncernchef Henrik Poulsen en kommentar til regnskabet.
 
I forhold til samme kvartal 2010 er der eksklusive Onfone kommet 67.000 flere mobilkunder ind i TDC-koncernen. Mens trods de flere kunder lider TDC ligesom de andre store operatører af den priskonkurrence, som Onfone i høj grad stod bag, indtil TDC købte selskabet.
 
"Den intensiverede priskonkurrence på mobiltjenester til privatkunder udhuler fortsat ARPU (omsætning per kunde, red.)," udtaler Henrik Poulsen.
 
"Dog bør erhvervelsen af Onfone kombineret med de ny mobilabonnementer under TDC-brandet og de reducerede kundeakkvisitions-omkostninger, der ligger i TDC Rate-programmet, øge indtjeningen fra mobiltjenester til privatkunder ved udgangen af 2011," lyder det videre. 
 
Fald i salg trods flere kunder
Konkurrencen på markedet har medført, at TDC i årets første halvår oplevede et fald i mobilomsætningen på 5,9 procent i forhold til samme år sidste år.
 
I årets første halvår endte TDC's samlede omsætning på 13,2 milliarder kroner, hvilket er 0,4 bedre end de første seks måneder sidste år.
 
Regnskabet viser samtidig, at TDC er blevet en mere effektiv virksomhed. Selskabet fik et driftsresultat før afskrivninger, renter og særlige poster - kaldet EBITDA - på 5,3 milliarder kroner. Det er en fremgang på 1,6 procent.

Læs også:
Telia-topchef: Vi har sat en prop i hullet

Telenor tjener mere trods stagneret kundebase

Læses lige nu

    Annonceindlæg tema

    Forsvar & beredskab

    Cybersikkerhed, realtidsdata og robuste it-systemer er blevet fundamentet for moderne forsvar.

    En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

    Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

    Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

    Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

    Lars Jacobsen

    Chefredaktør på Computerworld

    Se alle Lars's artikler her

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S