Artikel top billede

Anders B. Christjansen er administrerende direktør for elselskabernes fælles fiberudbyder, Waoo. Foto: Peter Nørby. (Foto: Billedet er beskyttet af Ophavsretsloven §1 / © 2010 Photographer Peter Nørby · All Rights Reserved / Fotograf Peter Nørby)

Fiber-boss: Teleselskaber snyder dig med hastigheden

Bredbåndskunder bliver vildledt af markedsføring, lyder det fra fiberdirektør, som nu vil indføre hastighedsgaranti.

Der er brug for et opgør med markedsføringen af hastigheder på bredbånd.
 
Det mener Anders B. Christjansen, der er administrerende direktør i elselskabernes fiberudbyder, Waoo.
 
Fiberselskabet går nu ud med en hastighedsgaranti, når det sælger bredbåndsforbindelser.
 
"Det er vigtigt, at kunderne har en garanti for, hvilken hastighed de får. Når man markedsfører over for dem, at de får en vis hastighed, så skal de også have den hastighed leveret," siger Anders B. Christjansen.
 
Dermed skiller Waoo sig ud fra resten af telebranchen. 
 
Langer ud efter markedsføring 
Teleselskaberne, der sælger bredbånd over telefonnettet - også kaldet kobbernettet, skriver "op til", når de angiver hastigheden i deres markedsføring.
  
Når et teleselskab skriver "op til 10 megabit" i markedsføringen kan den reelle hastighed eksempelvis være syv megabit. 
 
"Det er ikke i orden, ligesom det heller ikke er i orden, hvis du køber en liter mælk, og når du så åbner den, så er den kun halvt fyldt," siger han.
 
Ifølge ham er det eneste, som køberen kan være sikker på, at hastigheden ikke er højere end det markedsførte.
 
Kæmper med dårligt omdømme
Den danske telebranche har et dårligt ry hos forbrugerne. Så sent som i juni placerede de danske forbrugere telebranchen i bunden af den årlige Konkurrence- og Forbrugerredegørelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
 
Og brugen af "op til" i markedsføringen af bredbåndshastigheder er med til at fastholde telebranchen i bunden, mener Anders B. Christjansen.
 
"Det virker forkert at vildlede kunderne med en hastighed i markedsføringen, som selskabet ikke leverer. Det virker ikke befordrende for vores image. I hvilke andre industrier er det ok at markedsføre noget, som ikke bliver leveret til kunderne," spørger direktøren.

Telebranchen indførte i år den praksis at angive "op til" i forbindelse med markedsføring af bredbåndshastigheder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere