Danskerne: Teleselskaberne er nogle snydetampe

Danskernes tillid til teleselskaberne er helt i bund. Ny landsdækkende undersøgelse viser, at forbrugerne synes mere om brugtvognsforhandlere end om teleselskaber. Se hvorfor.

Artikel top billede

Foto: Andrea Gomolak.

Traditionen tro sender de danske forbrugere telebranchen helt i bund, når de skal bedømme branchen på gennemsigtighed, tillid og klageforhold.
 
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop offentliggjort undersøgelsen Konkurrence- og Forbrugerredegørelse 2011, som viser dette.
 
Helt i bunden i forbrugerindekset, der omfatter gennemsigtighed, tillid og klageforhold ligger markedet for tv-pakker, som efterfølges af fastnet-telefonabonnementer, pensionsselskaber, mobilabonnementer, ejendomsmæglere og internetabonnementer.
 
Danmarks største teleselskab, TDC, er en dominerende spiller på markedet for tv-pakker, fastnettelefoni, mobiltelefoni og internetabonnementer.
 
Markedsdirektør hos TDC Privat, Allan Christiansen, hæfter sig ved, at det er uhåndgribelige produkter, der scorer bundkarakteren.
 
"Helt overordnet viser rapporten, at det er mere kompliceret at sælge services end varer, og alle tjenesteprodukter ligger i den lave ende," siger han.

Brugtvognsforhandlere klarer sig bedre

Blandt de 10 nederste på listen er det kun brugtvognsforhandlere, der sælger varer. Brugtvognsforhandlerne ligger dog bedre end tv- og teleprodukterne.
 
Ifølge Allan Christiansen har TDC imødegået forbrugernes kritik. TDC har allerede ændret sin praksis omkring regninger for at gøre det mere overskueligt, pointerer han. Eksempelvis ændrede selskabet tv-regningen i maj, så lejen af en digitalboks fremgår af hver regning.
 
"Tidligere var det branchekutyme, at boksleje blev opkrævet hvert halve år, mens abonnementer var per måned. På den måde blev ydelsen solgt til en månedspris, der var lidt for smuk," fortæller han.
 
Fastnettelefoni scorer også bundkarakter, og her sidder TDC næsten på hele det danske marked. Her mener Allan Christiansen, at TDC har forsøgt at forenkle komplesiteten med sin nye afregningsmodel, hvor alle fastnetkald uanset varighed bliver afregnet til én krone.
 
"Vi har fået færre kald til regningsservice, og når vi måler tilfredshed, så scorer vi markant bedre på spørgsmålet om, at det er nemt at danne sig et overblik over, hvad det koster," siger han. 
 
Mobilbranchen er også i bunden
Mobilbranchen ligger femtesidst i undersøgelsen, og også her er TDC landets største aktør. Allan Christiansen mener, at mobilprodukterne ligger i bunden på grund af deres kompleksitet.
 
"Mobiltelefonen udvikler sig hele tiden. For 10 år siden blev der samtalet derfra og sendt enkelte sms'er, men nu samtaler du, sms'er og bruger data. Forbrugeren skal tage stilling til rigtig mange ting, og dertil kommer udlandstelefoni og data i udlandet," fortæller markedsdirektøren.
 
Han forklarer videre, at han ser danskernes øgede brug af mobilpakker, hvor forbruget er defineret på forhånd, som noget, der kan forbedre danskernes forhold til mobilprodukter.
 
I forbindelse med undersøgelsen har teleselskabernes brancheorganisation, Telekommunikationsindustrien, udsendt en pressemeddelelse. Heri erkender direktør Jakob Willer fra Telekommunikationsindustrien, at der er problemer.
 
"Den hårde konkurrence, den hurtige teknologiske udvikling og de mange tilbud gør det vanskeligt at overskue for mange forbrugere. Jeg tror på, at vi i branchen har taget nogle skridt i den rigtige retning, og jeg ser også en tendens til, at konkurrencen drejer hen i retning af at fokusere på større gennemsigtighed og enkelthed for forbrugerne," siger Jakob Willer.
 
Konkurrencen fungerer på mobilmarkedet
Trods telebranchen får bundkarakterer af forbrugerne, så viser rapporten, at konkurrencen fungerer på mobilmarkedet.
 
Ifølge undersøgelsen skiftede 35 procent af danskerne mobilabonnement i 2010, mens gennemsnittet i ni sammenlignelige EU-lande lå på 10 procent.
 
"Den høje andel, der skifter mobiltelefonabonnementer, kan hænge sammen med, at forbrugerne er gode til at afsøge markedet og vælge de bedste produkter 12 eller, at bindingsperioderne i Danmark er kortere end i mange andre lande, men kan også i et vist omfang være et resultat af, at mange forbrugere skifter teleselskab, når de køber en ny telefon," står der i rapporten.
 
Mobilbranchen er i særklasse den branche, hvor kunderne shopper mest rundt.
 
"Det er, fordi det er gjort enkelt at skifte abonnement i Danmark," vurderer Allan Christiansen.
 
Rapporten viser desuden, at kommunikationsprodukter er de eneste produkter, der prismæssigt ligger under EU-gennemsnittet.
 
"I lyset af, at vi altid bliver skældt ud, så synes jeg, at det forhold understreger, at konkurrencen er hård, og danskerne får billig kommunikation," siger Allan Christiansen.
 
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens rapport kan hentes her.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

Jeanette Kristiansen

Circle Of Bytes ApS

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job