Sure S-togs-kunder tvinger DSB til app-udvikling

Brugervenligheden har haltet på den nuværende sms-løsning på S-togsnettet i hovedstadsområdet. Snart kommer der en mere brugervenlig mobil-applikation som erstatning..

Artikel top billede

Foto: Foto: René Strandbygaard.

"Det kan ikke passe, at man her i 2011 ikke kan få nogen hjælp til betalingen af sine sms-billetter."
 
Sådan lyder den kontante kundekritik fra en brugerundersøgelse af DSB S-togs sms-løsning, som trods brugervenlighedskritikken netop har sat omsætningsrekord med en 250 procents fremgang i forhold til sidste år.
 
Salgsdirektør Niklas Marschall fra DSB S-tog fortæller, at DSB både jubler over sms-salget og tager brugervenligheds-kritikken af sms'erne til sig, efter tog-kunderne i hovedstaden indtil videre har skullet huske en syntaks for overhovedet at kunne købe billetter med mobiltelefonen.
 
"Efter et kundeønske kommer vi om få måneder med en mobil-applikation, der er en markant videreudvikling af sms-løsningen," lover salgsdirektør Niklas Marschall fra DSB S-tog.
 
Han fortæller, at løsningen kommer både til Android-telefoner, på iPhones og til internettet via en HTML 5-platform.
 
Kort er godt på mobilen
Lige nu bliver der kodet ¨på livet løs på den billet-applikation, som ifølge Niklas Marschall skal gøre livet lettere for tog-kunder med mobiltelefoner i hovedstaden.
 
App'en kommer til at vide, hvor kunden befinder sig via telefonens GPS, kunderne skal ikke selv længere bøvle med antallet af zoner, og alle overflødige informationer bliver skåret væk fra på kundens mobilskærm.
 
"Hvis du står på Nørreport, skal du blot skrive 'Ballerup' og trykke 'køb', så finder telefonen ud af resten. Børnebilletter og andre nicheprodukter skal kunderne selv vælge sig frem til i applikationens menu," forklarer Niklas Marschall om den kommende billet-applikation til de københavnske S-toge.
 
Salgspersonalet forsvinder
Som salgsdirektør glæder han sig over, at de nuværende sms-billetter i juni har omsat for 17,5 millioner kroner i forhold til syv millioner kroner på samme tidspunkt sidste år.
 
"Førstegangsbarrieren er tilsyneladende forsvundet, og det virker som om, at folk er meget villige til at købe billetter via deres telefoner," siger Niklas Marschall og fortæller, at sms-billetterne nu står for 30 procent af omsætningen i forhold til salget af kontantbilletterne.
 
Med indførelsen af det stærkt forsinkede Rejsekort til omkring 1.4 milliarder kroner spår han, at menneskeligt billetsalg vil være forsvundet for længst om 10 år.
 
"Til den tid vil vi nok stadig have kundeservice-personale, men folk kan selv købe billetter i automaterne, på mobilen eller tanke op på Rejsekortet," vurderer Niklas Marschall.

Event: SAP Excellence Day 2026

It-løsninger | Nordhavn

Få konkrete erfaringer med S/4HANA, automatisering og AI i praksis. Hør hvordan danske virksomheder realiserer gevinster og etablerer effektive SAP-løsninger. Vælg fysisk deltagelse hos SAP eller deltag digitalt.

24. februar 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S