3D-blindhed er et overset problem

Der er store forventninger til den stereoskopiske 3D-teknologi. Men mange kan slet ikke se 3D-effekterne.

Efter James Camerons milliard-succes Avatar står tv-producenterne nærmest i kø for at annoncere nye produkter med 3D-teknologi. Men der er en lille, men betydelig procentdel af befolkningen som slet ikke kan se 3D-effekterne. Tallet svinger mellem 4 og 10 procent af befolkningen, afhængigt af, hvem man spørger - der er altså et sted mellem 200 og 500 millioner mennesker i verden, hvor den eksisterende 3D-teknologi ikke fungerer. 

Nogen kan sidde i en biografsal med 3D-briller og se en film - men billedet fremstår kun i 2D for dem - mens andre får hovedpine og slet ikke kan holde det ud. CNET tager fat på problemet i denne artikel, som er skrevet af en journalist som selv ikke er i stand til at se 3D. Han undrer sig over, at de mange hardware-firmaer som kappes om at komme ud med nye 3D-produkter slet ikke tager hensyn til dette segment af markedet.

Og så der alle os, som bare synes at det er for irriterende at skulle sidde med 3D-briller og glo på skærmen. Stort set alle de nye fjernsyn med 3D bruger briller, med enkelte undtagelser - og her er tale om prototyper, hvor det er usikkert hvornår de kommer på markedet. Det er faktisk ikke særligt dyrt at udstyre et almindeligt fjernsyn med mulighed for at vise 3D-billeder - det er brillerne selv, der er dyre.

Producenterne argumenterer med, at et godt 3D-fjernsyn også er et godt 2D-fjernsyn. Så 3D skal mest ses som en ekstra-funktion i fjernsynet, så forbrugeren kan selv vælge, om man vil se 2D eller 3D.

Problemet med den såkaldte stereo-blindhed - altså den manglende mulighed for at se 3D-billeder - kan faktisk behandles med særligt optisk udstyr. Det er nok tvivlsomt, om forbrugerne vil stå i kø for at få behandlingen hos optikeren inden de går i biografen eller køber et 3D-fjernsyn.

Læs også ComONs artikel om teknologien bag de nye 3D-film.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere