Eric Schmidt: Sådan vil Google udnytte Motorola

Googles Eric Schmidt afslører, at Googles køb af Motorola handler om langt mere end patenter.

Artikel top billede

Læs også:

Google køber Motorola for gigant-beløb

Derfor køber Google Motorola

Google købte i august den amerikanske mobilproducent Motorola Mobility for 65 milliarder kroner.

Dengang mente flere iagtagere, at Google først og fremmest hev pengepungen frem for at at få fat i de patenter, som Motorola Mobility ejer.

Nu sætter Googles Eric Schmidt dog også selv ord på de overvejelser, der ligger bag købet:

"Vi gjorde det af flere grunde end end blot patenter. Vi mener rent faktisk, at Motorola-teamet har nogle fantastiske produkter på vej," sagde Eric Schmidt ifølge Businessinsider, da han holdt en tale til en stor konference i USA.

"Vi er begejstrede for at have produkt-porteføljen, at bruge Motorola-brandet, produkt-arkitekturen, ingeniørerne. De her fyre opfandt RAZR. Vi kender dem godt, fordi de er Google Apps-brugere."

Vil smelte hardware og software sammen

Samtidig afslørerede Eric Schmidt, at Google håber både at kunne opnå en bedre integration mellem hardware og software - en af de fordele, Apple endnu har over Google.

 "Vi vil gerne have mindst et område, hvor vi kan integrere hardware og software," lød det i talen ifølge Businessinsider. 

Mens Motorola og Google naturligt nok sætter pris på opkøbet, så har der været lidt mere usikkerhed at spore blandt de andre hardware-producenter, der anvender Googles Android platform, heriblandt Samsung, LG, HTC og Sony Ericsson.

"De må være meget bekymrede for, om markedet nu bevæger sig over mod, at vi har Apples lukkede system, Googles kontrol med software og hardware samt samarbejdet mellem Microsoft og Nokia," sagde aktieanalytiker Mortens Imsgard fra Sydbank for nylig til Computerworld.

Motorola Mobility er den ene halvdel af det oprindelige Motorola-selskab, der tidligere i år blev splittet i to - Motorola Solutions og Motorola Mobility.

Læs også:

Google køber Motorola for gigant-beløb

Derfor køber Google Motorola

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job