Danske og udenlandske kunstnere trækker sig fra Spotify

Indtægten er latterlig lille, og hele konceptet udhuler resten af vores forretning, lyder kritikken.

Artikel top billede

Gruppen Malk De Koijn blev brugt som trækplaster for Spotify, da tjenesten officielt åbnede i sidste måned, men nu er gruppens seneste plade pludeselig forsvundet fra Spotify og konkurrenten WiMP igen.

Det er et af tegnene på, at musikindustrien ikke ønsker at overgive sig helhjertet til streaming endnu.

Den danske gruppe ønsker ikke at kommentere årsagen til sit forsvindingsnummer, men den følger i fodsporene på en stribe andre storsælgende kunstere i udlandet, der ser en bedre forretning i at sælge cd'er end at samle håndører på Spotify.
For eksempel Coldplay, Tom Waits og Adele har lavet den samme manøvre.

Fuck Spotify 
Den indlysende årsag er, at fortjenesten på en cd - ikke mindst op mod jul - umiddelbart er væsentlig større, end det kunstnerne kan høste på streamingtjenesterne.

Men der er også en anden årsag til musikernes lukne følelser for Spotify og lignende tjenester.

En undersøgelse af NPD Group har vist, at streaming generelt, kan skade salget af kunstnernes andre produkter.

Den opdagelse har fået mere end 200 små selskaber i England til at trække sig fra Spotify, Rdio og så videre, skriver Wired. Andre undersøgelser viser dog modsatte positive effekter af streaming. 

LÆS OGSÅ: "Skal jeg fjerne mit musik fra Spotify?"

"Som distributør bliver vi nødt til at gøre, hvad der er bedst for selskaberne. Hovedparten af vores selskaber ønsker ikke at være til stede på den slags tjenester på grund af den ringe indtjening og den skadelige effekt på salget. De mener desuden, at deres musik mister værdi, fordi det bliver til en lavprisvare," skriver distributøren ST Holdings i en officiel udtalelse.

En endnu mere bramfri udmelding om Spotify kommer fra den fremadstormende engelske musiker, Jon Hopkins, der ifølge ham selv fik 100 kroner fra Spotify for cirka 100.000 afspilninger.

"Got paid £8 for 90,000 plays. Fuck spotify."

Pirater betaler

Det har genstartet debatten om værdien af Spotify og de lignende tjenester.
Før har Lady Gaga også påstået at få en minimal indtjening hos Spotify.

Selv om der er blevet stillet spørgsmålstegn ved de små beløbstørrelser, så hæfter kritikerne sig ved, at kunstnere tjener markant mere ved at blive spillet i radioen.

Andre kunstnere og selskaber har talt Spotifys sag og peger på, at kunstnere nu få betaling for nogle af de brugere, som før hentede musik ulovligt. Se mere på Musicweek.com.

Spotify selv har givet flere forklaringer og modsvar i weekenden. Blandet andet hos Hypebot.

"Vi håber, at selskaberne ændrer holdning, for Spotify-modellen har og vil forsætte med at give endnu mere værdi til musikindustrien. Vi har allerede omvendt millioner af kunder til at betale for musik igen, flytte sig væk fra piratkopiering og på den måde være med til at skabe indtjening til branchen."

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Linux Operations Engineer

Midtjylland

Netcompany A/S

IT Consultant

Nordjylland

Octocube Games ApS

CIFI Developer

Region Sjælland

Annonceindlæg fra QNAP

Med myQNAPcloud One er skyen ikke længere grænsen for din digitale suverænitet

QNAP lancerer myQNAPcloud One: Delt cloudlagring til NAS-backups og skalerbare objekter. Ét abonnement, to tjenester til dine digitale aktiver.

Navnenyt fra it-Danmark

Jakob Dirksen, SVP, Nordic Customer Delivery & Operations hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Infrastructure Delivery & Operations. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede Infrastructure Delivery & Operations, der har til opgave at drive og udvikle fibernetværket på tværs af virksomheden. Forfremmelse

Jakob Dirksen

GlobalConnect

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Dan Toft, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med digitalisering med Microsoftplatformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Han er uddannet datamatiker. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365 og SharePoint udvikling. Nyt job

Dan Toft

Pinksky ApS

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
Renewtech ApS har pr. 1. april 2026 ansat Boris Sudar som Senior IT Specialist. Han skal især beskæftige sig med at sikre, at Renewtech cloudbaseret infrastruktur fortsætter på sit højeste niveau, mens han også skal drive system udvikling. Han kommer fra en stilling som Senior IT Specialist hos Eurowind Energy. Han har tidligere beskæftiget sig med Microsoft 365, Intune og sikker endepunktsstyring for hybrid og cloudbaseret infrastrukturer. Nyt job

Boris Sudar

Renewtech ApS