Vil cookie-loven hæmme Danmarks konkurrenceevne?

Brancheforening og advokater frygter, at europæiske konkurrenter får lempeligere regler.

Artikel top billede

(Foto: /)

Cookieloven, der trådte i kraft i går, er ikke ens over hele Europa. Det får it-advokater og netmedier til at advare om, at danske firmaer kan komme under strengere lovgivning end deres europæiske konkurrenter.

Cookie-bekendtgørelsen er en del af databeskyttelsesdirektivet, som EU-landene skal fortolke og implementere nationalt for at sikre en hurtig udrulning af direktivet.

De danske myndigheder har fået ros af kommissionen for at komme hurtigt i gang med cookie-bekendtgørelsen, men hvis andre lande ikke har samme ihærdighed og fart, så kan det skade dansk konkurrenceevne, mener Danske IT-Advokater.

I lovteksten står der, at en hjemmeside er underlagt det lands lov eller fortolkning af direktivet hvor udbyderen er registreret. Hvis udbyderen er etableret uden for EU, så er det reglerne i det land, hvor brugerens pc står, der gælder. 

"Det betyder, at nogle lande vil have væsentlig lempeligere lovgivning for området end andre. Og det kan blive et konkurrencemæssigt problem for danske online-virksomheder, fordi store internationale konkurrenter etablerer sig der, hvor lempeligere lovgivning gælder," vurderer bestyrelsesmedlem i Danske IT-Advokater Heidi Steen Jensen.

Hun håber, at myndighederne hele tiden vil holde sig det for øje og diskutere det med EU-Kommissionen.

Grundlæggende er foreningen dog glad for bekendtgørelsen, der specificerer, at besøgende ikke nødvendigvis aktivt skal klikke på noget for at acceptere en sides cookie-brug. Det er også muligt at lave mere stiltiende accept, så længe brugeren får nok adgang til informationer om gemte cookies.

Netmedier bekymrer sig

Bekymringen for de ulige vilkår for danske kontra udenlandske netfirmaer bekymrer også Foreningen af Danske Interaktive Medier.

"Vi har bedt myndighederne om at sikre, at danske medier og virksomheder ikke bliver underlagt strammere regler, end hvad der gælder i andre EU-lande. Der er benhård konkurrence på det danske onlinemarked mellem danske og udenlandske virksomheder. Derfor er det vigtigt, at reglerne er ens for alle," skriver Morten Helveg Petersen, direktør i FDIM.

Han mener, at den danske regering bør tage cookiedebatten op som et emne, når Danmark overtager EU-formandskabet i 2012

Kontorchef i Den danske telemyndighed Kresten Bay siger til ComON, at den danske fortolkning af direktivet ligger tæt op af kommissionens direktiv og andre landes fortolkning. Men han er klar over udfordringen.

"Vi er i løbende dialog med Kommissionen, og har ved flere anledninger gjort dem opmærksom på udfordringerne ved en uensartet implementering af direktivet på tværs af EU-medlemslandene. Nu skal der først og fremmest indhentes nogle erfaringer fra medlemslandede omkring de forskellige nationale implementeringer. Fra dansk side bidrager vi jævnligt til denne erfaringsopsamling og besvarer løbende på spørgsmål fra Kommissionen," siger Kresten Bay

"Det er klart, at det er et mål, at reglerne på sigt bliver så ens som muligt på tværs af EU".

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

Christian Homann

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job